Bergets betydelse för Östhammars kommun

Skrivet av Barbro Andersson Öhrn
som är ordförande i kommunens beredningsgrupp
för säkert slutförvar.

Berget är viktigt
Berget har varit viktigt
och är fortfarande viktigt för vår kommun

Gruvan i Dannemora var viktig genom järnmalmen
som bröts där ända fram till år 1992.
Nu planeras att gruvan ska öppnas igen
för brytning av järnmalm.

Berget i Forsmark är viktigt
om det ska användas som slutförvar av använt kärnbränsle.
Genom berget får fler människor arbete
och det är bra för vår kommun.

Undersökning av berget
I 14 år har berget utanför Forsmark undersökts.
Östhammars kommun har följt det arbetet.
Berget i Forsmark är mycket gammalt.
Det är torrt och har nästan inga sprickor.
SKB tycker att berget i Forsmark verkar säkert
och passar att använda som slutförvar för använt kärnbränsle.

För länge sedan
I ett gammalt brev som skrevs år 1481
står det att det upptäckts malm i orten Film.
På Gustav Vasas tid ökade järnmalmsbrytningen.
Det startades järnbruk som ägdes av staten
i bland annat Österbybruk, Lövsta och Forsmark.

På 1600-talet kom vallonerna till Sverige.
Vallonerna var ett folk som kom från Belgien.
De var duktiga på järnsmide.