Gå till innehållet

Tufft bemanningsuppdrag inom hemtjänsten

Hon löser en dag i taget. Med en halverad arbetsstyrka har Tove Hesselgren, undersköterska på hemtjänsten i Österbybruk, en minst sagt utmanande uppgift i att bemanna alla turer och se till att alla brukare får vård och omsorg.

Tove Hesselgren jobbar med bemanning och har till uppgift att se till att det är ”fulla rader” 14 dagar framåt, det vill säga klart vilka som jobbar på de olika turerna.  I Österbybruk finns ett 100-tal brukare som behöver hjälp med smått och stort. Vanligtvis innebär det ett pussel som inte är omöjligt att lägga, men nu är läget ett annat. Coronautbrottet har medfört att hälften av personalen är sjukskrivna eller hemma för att våra sjuka barn.
– Jag tar emot nya sjukanmälningar varje dag, säger Tove.

Varje person gör skillnad

Alla som är sjuka eller har symptom ska stanna hemma från jobbet för att förebygga risk för smittspridning.
– Samtidigt är det viktigt att alla som är friska kommer till jobbet. I det här yrket kan vi inte vänta med att besöka våra brukare och utföra våra uppdrag hos dem till en annan dag, säger Tove.

Hon menar att hemtjänstpersonalen kan det här med vårdhygien och arbetar med skyddsutrustning för att inte själva bli smittade, om de träffar någon som har symptom.
– Vi kan inte riskera att fler blir sjuka. Vi behöver alla händer och fötter. Varje person hos oss gör skillnad, säger hon.

Tuffa prioriteringar

Tove tar en dag i taget och löser bemanningen med de resurser som finns till förfogande.
– Den ordinarie personalen som jag har att tillgå är fantastiska människor som ställer upp allt de kan just nu. Många jobbar extra. Därtill kommer personalen från Parkvägen, som hjälper oss med en del turer, berättar hon.

Hon raggar hejvilt bland vikarier och går själv till brukare när det inte finns tillräckligt med personal att tillgå.  På något mirakulöst sätt får hon ihop det. Varje dag.
– Men inte utan att göra en del tuffa prioriteringar. Vi får utgå från en minimumnivå och göra det allra mest nödvändiga. Social samvaro, promenader och andra aktiviteter är exempel på sådant som får vänta, berättar Tove.

De flesta av brukarna har stor förståelse för de här prioriteringarna som behöver göras. En del av dem är mer oroliga över hur länge hemtjänstpersonalen ska orka med att jobba under de här förhållandena än att de själva just nu får mindre omsorg än de brukar få.
– Många anhöriga ställer upp fint och hjälper till. Nu gäller det att hålla huvudet kallt, ta en dag i taget och kämpa på, säger, Tove.

Kontakter

Publicerad
8 april 2020
Senast uppdaterad
9 april 2020
Ansvarig organisation
Omsorgskontoret
Ämne
Coronavirus - Covid-19