Gå till innehållet

Olika alternativ för att lämna synpunkter på vård eller socialtjänst

1. Dina synpunkter är viktiga för vårt utvecklings- och förbättringsarbete

Vill du berätta om en erfarenhet du har haft av socialförvaltningen?  

Du kanske upplever att du fick ett dåligt bemötande eller kanske har du fått hjälp på ett särskilt bra sätt. Båda delarna är bra för oss att veta.

Dina synpunkter påverkar vårt framtida arbetssätt. Vi vill gärna att du skriver ner dina synpunkter och förbättringsförslag och skickar in dessa till oss eller lämnar dem direkt till den verksamhet som du har kontakt med.

Använd gärna vår blankett för synpunkter som finns ute i socialtjänstens verksamheter eller på socialförvaltningen på Kyrkogatan.

Du kan ladda ner blanketten här. Du kan skriva ut blanketten och skicka till oss med post. 

Du kan också maila registrator@osthammar.se eller Östhammar Direkt men tänk då på att e-post kanske inte är lika säkert som post. 

2. Så överklagar du

Om du inte är nöjd med det beslut som kommunen har fattat om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kan du överklaga de flesta beslut till domstol.

Du kan bara överklaga beslut som rör dig själv.

Exempel på beslut som kan överklagas är:

  • Avslag på ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen – oavsett om ansökan har avslagits helt eller delvis

  • Avslag på begäran om insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

  • För hög avgift för hemtjänst

Kommunen ska också informera dig om hur du gör för att överklaga.

Beslutet överklagas till förvaltningsrätten, men ska skickas till kommunen.

Överklagandet ska finnas hos kommunen  senast tre veckor efter att du tagit del av beslutet.

Om du har ansökt om stöd och hjälp är kommunen skyldig att utreda ansökan och fatta ett beslut och du har alltid rätt till ett skriftligt beslut.

För kontakt och mer information: 018-16 72 00 eller www.domstol.se

3. Klagomål på beviljade insatser

Om du är missnöjd med hur socialtjänstens insatser utförts kan du själv eller med hjälp av någon närstående framföra klagomål till personalen eller den arbetsledare som ansvarar för personalens insatser.

I en kommunal verksamhet kan du även kontakta förvaltningsledningen eller politikerna i nämnden.

Det är alltid den beslutande nämnden som ansvarar för att du får de insatser som du är beviljad.

Nämnden representeras ofta av en biståndshandläggare eller en socialsekreterare.

4. Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)

Om du har drabbats av en vårdskada eller upplevt brister i patientsäkerheten i samband med vård eller behandling inom hälso- och sjukvården eller tandvården, kan du göra en anmälan till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO).

Du kan även göra en anmälan om du inte får gehör för dina synpunkter eller om du tycker att det finns allvarliga brister inom socialtjänsten.

IVO är en nationell tillsynsmyndighet för all vård och omsorg i Sverige, vilket även innefattar socialtjänsten.

IVO avgör om de ska öppna ett tillsynsärende efter att de tagit emot din anmälan. 

IVO har från och med den 1 januari 2018 bara skyldighet att utreda vissa händelser, t ex om patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.

Vem som helst kan anmäla klagomål till IVO oavsett om du själv har drabbats av missförhållanden, om du är närstående eller om du känner till brister i en verksamhet.

Kontakt och mer information:
Växel 010-788 50 00

E-post: registrator@ivo.se

Webbplats: www.ivo.se

5. Justitieombudsmannen (JO)

Om du anser dig ha blivit felaktigt eller orättvist behandlad av en myndighet kan du klaga hos justitieombudsmannen (JO), som har till uppgift att granska att statliga och kommunala myndigheter följer lagar och förordningar.

JO kan kritisera en myndighet eller en enskild tjänsteman och i särskilda fall väcka åtal mot en tjänsteman som tros ha begått tjänstefel eller annat brott i tjänsten.

JO kan dock inte ändra på en kommuns beslut eller en domstolsdom.

Kontakt och mer information:

Tfn 08-786 40 00

Webbplats: www.jo.se

6. Så lämnar du klagomål på kommunens sjukvård

Gäller det sjukvård som du fått inom kommunalt särskilt boende eller hemtjänst kan du vända dig till den medicinskt ansvariga sjuksköterskan (MAS).

Verksamheten är skyldig att utreda vad som hänt.

Den är också skyldig att tala om vad den kommer att göra för att händelsen inte ska upprepas och för att samma skada inte ska inträffa igen.

Kontakt och mer information:
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Box 36
742 21 Östhammar

0173-86 000

7. Patientnämnden är fristående och opartisk

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i varje landsting eller region.

Hos patientnämnden kan du framföra dina synpunkter, rådgöra och få vägledning av en handläggare om den hälso- och sjukvård som bedrivs av landsting eller kommun.

Det gäller även tandvård som bedrivs eller finansieras av landstinget samt privata aktörer som har avtal med landstinget.

Kontakt och mer information:

Patientnämnden
Box 602
751 25 Uppsala

E-post: patientnamnden@lul.se

Tfn  018-611 00 00

8. Ersättning vid skada

Om du skadas när du vårdas inom offentlig hälso- och sjukvård eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen.

Gäller det vård som bekostats av landstinget kontaktar du:

Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag

För kontakt och mer information:
Tfn 08-551 010 00
www.patientforsakring.se

Gäller det vård som utförts av kommunens hemsjukvård kontaktar du: Socialnämnden
Tfn: 0173-86 000
E-post: socialnamnden@osthammar.se

9. Så kan du lämna klagomål på din privattandläkare

Om du är missnöjd med den tandvård du fått kan du vända dig direkt till din tandläkare eller till Privattandvårdsupplysningen som förmedlar kontakt till Privattandläkarnas förtroendenämnder.

Alla privattandläkare har en försäkring som gäller vid skador som kan uppstå i samband med undersökningar och behandlingar.

För kontakt och mer information:
Privattandvårdsupplysningen

Tfn 08-555 446 55