Gå till innehållet

IT-supporttekniker

Arbetsplats

IT-Centrum

IT-nämnden bildades den första januari 2019 som gemensam nämnd för IT-verksamheten för Tierp, Östhammar, Knivsta, Älvkarleby och Heby kommuner. Tierp är värdkommun och tog över ansvar för verksamhet och budget från 1 januari 2019. Nämndens ansvarsområde är såväl övergripande strategiska och taktiska frågor samt it-operativa insatser för kommunerna. Nämnden ska arbeta för att möjliggöra för kommunerna att arbeta i en samverkanskultur för att få mer effektiva lösningar för såväl kärnverksamheterna som för IT-verksamheten. Nämndens ansvar är även att medverka i de fem kommunernas digitala utvecklingsarbete samt stödja samordning av IT-relaterade verksamhetsutvecklingsinsatser.

Grunden är att erbjuda alla kommunernas verksamheter och handläggare en enkel och homogen miljö. I planeringen för att vi ska nå våra mål att skapa samverkan finns hela tiden tanken på gemensamma plattformar och system, som gemensamt datacenter, Office 365, AD, backup, övervakning men även olika verksamhetssystem. Parallellt med detta har vi den dagliga driften och supporten som är av största vikt. Idag har vi en blandad miljö av intern och extern drift/support, där två av kommunerna har Advania som drift- och first line-support. Övriga tre kommuner har drift och support i egen regi.

Kommunerna består av ca 29 000 st användare fördelat på ca 10 000 st datorer och ca 10 000 st mobila enheter. Miljön är till största delen virtualiserad, både VMware och HyperV används idag. Majoriteten av servrarna och klienterna är Windows-baserade. Bland handhållna enheter finns både Apple- och Android-system.

Läs gärna mer om de fem kommunerna på respektive kommuns hemsida.

Arbetsbeskrivning

Supporttekniker

Den här positionen är placerad i Östhammar. Det innebär att du i första hand utgår därifrån i arbetet. I arbetet som supporttekniker ingår att vara en del i vårt supportteam som idag består av 17 tekniker som är utspridda på de fem kommunernas huvudorter. I Östhammar är det idag 3 tekniker som jobbar. Det finns möjligheter till distansjobb hemifrån, från något utav våra kontor och på distanskontor i Uppsala/Gävle men du förväntas kunna vara på plats i Östhammar majoriteten av tiden då en hel del uppgifter kräver det. Resor kan förekomma då supporten arbetar med ärenden i alla fem kommunerna.

Rollen som Supporttekniker är bred men denna tjänst riktar sig först och främst mot första och andra linjens support där de mest förekommande arbetsuppgifterna är:

• Gå igenom och lösa ärenden i vårat ärendehanteringssystem.
• Bemanna supporttelefonen och avhjälpa användarnas problem med hjälp av
fjärrstyrning.
• Boka tid och avhjälpa problem på plats hos användare vid behov.
• Boka tid och ta emot användare som kommer till vårt kontor för hjälp.
• Prioritera ärenden utifrån påverkan och inkommen tid.
• Livscykelhantering av hårdvara så som datorer och mobiler.
• Vara delaktig i större frågor som drivs i projektform i samarbete med övriga grupperingar internt på IT-Centrum.

Kvalifikationer

Vi tror att du arbetat nåt eller några år med support och känner dig trygg i kontakter med människor både via telefon, på plats och via e-post. Vi kommunicerar huvudsakligen på svenska så det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Som person är du ansvarstagande, har en positiv inställning och känner dig bekväm i att arbeta både ensam och i lag.

Dessa verktyg arbetar vi med dagligen så vi ser att du som söker har tidigare erfarenhet av dem:

•Datorer, kringutrustning och operativsystem (Windows)
• Officeprogram(Word, Excel, Outlook)
• Active Directory
• Mobiltelefoner och surfplattor (Apple / Android)
• M365

B-körkort erfordras.

Det är meriterande om du innehar kunskaper inom:

• MDM(Workspace One, Intune)
• Windows Server
• GPO

Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökningar kommer att hanteras löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Sök jobbet

Publicerades
23 april 2021
Ansök senast
21 maj 2021
Avdelning
Sektor Verksamhetsstöd
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid 100 %
Tillträde
2021-08-02
Referensnummer
A1021202
Kontaktpersoner
Henrik Hietanen
Supportchef IT
0173-86 402
henrik.hietanen@osthammar.se
Facklig representant