Gå till innehållet

Antalet strömlösa kunder minskar men mycket arbete återstår

Arbetet med att åtgärda strömavbrotten längs Upplandskusten, Roslagen och Stockholms skärgård går framåt, men fortfarande är det många kunder som är utan el.

Det är i nuläget cirka 8 800 kunder som är strömlösa efter stormen Alfrida, varav 8 100 i Roslagen. Under helgen har över 10 000 kunder fått strömmen tillbaka och arbetet fortsätter med oförminskad intensitet.

̶  Vi har full förståelse för att det här är en extremt jobbig situation för våra kunder som varit utan el i många dygn, och vi gör allt som står i vår makt för att så många som möjligt ska få elen tillbaka så snabbt det går, säger Eva Vitell, Kund och Marknadschef Vattenfall Eldistribution AB.

Över 300 skogshuggare

Personalresurser från olika delar av landet och från andra elnätsbolag har kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena. För närvarande arbetar över 300 skogshuggare, maskinister och montörer i Stockholms län, merparten i Roslagen. Utöver det tillkommer administrativa stödfunktioner, helikoptrar, skogsmaskiner, lastbilar, grävmaskiner och bandvagnar.

Får hjälp av kommunen

Felavhjälpningsarbetet bedrivs metodiskt och systematiskt och Vattenfall för en löpande dialog med kommuner och länsstyrelsen för att kunna bistå dem på bästa möjliga sätt och bestämma vilka fastigheter och anläggningar som har störst behov av ström.

Tänk på säkerheten 

Under helgen har fler människor än vanligt rört sig i de stormdrabbade områdena längs Upplandskusten, Roslagen och Stockholms skärgård. Tänk på säkerheten och gå inte nära en elledning som ligger på marken då den kan vara strömförande. Försök inte själv att ta bort träd som blåst ner över elledningar utan anmäl detta till Vattenfall Eldistribution.

Vi är tacksamma om de som ser träd ligga på ledningar anmäler det till oss på telefon 020-82 58 58.

Vattenfalls tillfälliga kundinfocenter har fortsatt öppet i veckan

Vattenfall Eldistributions tillfälliga kundinfocenter i  Östhammar har haft öppet under helgen och kommer fortsättningsvis ha öppet under den kommande veckan. Hit är  kunder välkomna för att få svar på frågor och träffa en del av de som jobbar med att åtgärda problemen efter stormen.

I Östhammar finns personal på plats måndag-fredag kl 10-14 i Vattenfalls lokaler på på Fabriksvägen 14 i Östhammar.

Publicerad
7 januari 2019
Senast uppdaterad
7 januari 2019
Ämne
Stormen Alfrida