Gå till innehållet

Helena trivs med ständig utveckling i skolans värld

Hon gillar utmaningar och utveckling och vill bidra till en trygg skola med utveckling och lärande i fokus. Österbyskolans nya rektor Helena Åsberg trivs i rektorsrollen och just nu gläds hon åt det första spadtaget som tas för den efterlängtade utbyggnationen av skolan.

Under hennes uppväxt gick resorna med familjen till platser inom Sveriges gränser, men resor till andra länder har hon sett till att ta igen. Redan som 18-åring lämnade hon föräldrahemmet i Degerfors, i Värmland, för äventyr i södra Tyskland. Sedan dess har resandet fortsatt. Helena är inte den som vilar på hanen någon längre tid. Hon har ett öppet sinne och beaktar alla nya möjligheter som kommer i hennes väg. Det har tagit henne till olika platser i världen och i yrkeslivet.
  – Det är bättre att ångra det man har gjort än att ångra det som aldrig blev gjort, säger Helena.
Orden sammanfattar hennes inställning till de möjligheter och utmaningar som kantat hennes väg. Hon åkte till Tyskland utan att kunna språket men med inställningen ”att det lär jag mig” och där blev hon kvar i två år och arbetade som barnflicka i en familj. Sedan blev det språkstudier på ett språkinstitut i München innan hon åkte hem till Sverige för att utbilda sig till fritidspedagog på högskolan. Hon träffade sin man Johan, bodde några år i Gävle innan flytten sedan gick till Östhammar där hon fick jobb som fritidspedagog. Först på Hammarskolan i Gimo sedan på Edsskolan i Östhammar och därefter på Österbyskolan i Österbybruk.
  – Däremellan hann vi köpa hus och få två barn! Vi trivs med att bo i Östhammar, även om det innebär att vi har en bit att åka till släkten, säger Helena vars familjer är spridda i både Bohuslän, Gästrikland och Värmland.

Äventyrare som gillar nya vägar

Under åren 2009-2011 bodde familjen Åsberg i Chapel Hill i North Carolina, i sydöstra USA. Helenas make fick jobb där. De tackade inte nej till ett äventyr, packade ihop hemmet i en container och åkte över Atlanten.
  – Vi trivdes väldigt bra där och fick många goda vänner, som vi fortfarande har kvar. En gång om året har det blivit så att vi rest tillbaka dels för att träffa gamla vänner men också för att skaffa oss nya upplevelser, säger Helena.
Hon gillar äventyr och utmaningar, är ingen förvaltare utan snarare en utvecklare - av både människor och verksamhet. Skolans värld passar henne bra, för där sker ständig utveckling.
Åren i USA innebar att ständigt utmana sig själv och att lära sig nytt.
  – Jag kom hem som en annan person med nya erfarenheter. Jag känner stor respekt för alla som startar om sina liv i nya länder, även här i Sverige. Att förstå andra kulturer och att utmanas i sin egen kultur med åsikter och traditioner är inte lätt men jag lärde mig otroligt mycket av det, säger hon.

Trivs i skolans värld

Väl på hemmaplan igen så började Helena arbeta på Vretaskolan i Gimo. Där blev hon ganska snabbt delaktig i projektet Entreprenöriellt lärande i skolan.
– Det var ett uppdrag som jag tyckte mycket om och som passade mig, säger Helena.
Hon studerade sedan vidare till bildpedagog på Gävle högskola på halvfart samtidigt som hon arbetade som fritidspedagog och började undervisa i ämnet bild. Därefter ansökte hon till Aspirantprogrammet, ett program för blivande chefer i Östhammars kommun. 2016 påbörjade hon sin första chefsroll som chef för pedagogisk omsorg, det vill säga kommunens dagbarnvårdare.
  – Att vara chef är ett sätt att få vara med och påverka och det är ett uppdrag som jag trivs med, säger Helena.
I kombination med sin roll som chef arbetade Helena som skolutvecklare, bland annat med inriktning mot kommunens fritidshem.
2017 klev Helena på uppdraget som rektor för en förskola i Alunda. Hon hade från början inte tänkt på att arbeta i en organisation med så små barn men nu är hon glad över den erfarenheten. Kollegorna i rektorsgruppen för förskolorna i kommunen arbetar mycket kollegialt och Helena lärde sig mycket av deras arbetssätt. I dag har hon en större förståelse för de barn som kommer till förskoleklass från förskola och familjedaghem.
  – Det är inte enkelt att gå från att vara äldst på förskolan till att vara yngst i skolan. Vi måste komma ihåg att det är stora kapabla elever som kan jättemycket som kommer till oss. Förskolan har lagt en god grund för elevernas lärande och den ska vi fortsätta att bygga på hos oss i grundskolan, säger hon.
Helena är intresserad av de människor som hon möter. Att skapa relationer tycker hon är en bra investering för samarbete och trivsel.
  – Alla människor bär på en historia. Det underlättar om vi vet lite om varandra, vad varje individ behöver för att fungera och må bra. Som chef hoppas jag på att kunna se, lyssna på och bekräfta medarbetarna, säger Helena.
Hon vill gärna sätta tydliga och begripliga mål för medarbetarna men också för eleverna. Det är viktigt för mig att skapa förutsättningar för att alla människor ska kunna lyckas och nå sina mål, säger hon.

Rektor med delat ledarskap

Efter två år som rektor för förskolan och tre år som chef för pedagogisk omsorg så längtade hon tillbaka till grundskolan. Förra året sökte hon jobbet som biträdande rektor för Österbyskolan och efter ett år på den tjänsten så är hon sedan den 1 augusti i år rektor på skolan.
  – Jag och Inga-Lill Ericsson, biträdande rektor på skolan, har ett delat ledarskap. Det hade jag även tillsammans med Ingrid Wester i min roll som rektor i förskolan och det är ett arbetssätt som jag tycker om och tror på, säger Helena.
Hon beskriver ett nära ledarskap hos hennes egna chefer genom åren och betydelsen av ett kollegialt nätverk, där alla är måna om varandra och tar tillvara varandras kompetens. Genom att se på saker på olika sätt så utmanas man i sina tankar och verksamheterna får ett bredare ledarskap.
  – Jag är tacksam för de goda utvecklingsmöjligheter som finns i kommunen och att jag haft turen att få arbeta med så bra kollegor.
Just nu läser Helena sista året av tre på rektorsutbildningen på Uppsala universitet en dag i veckan. Det är stundtals mycket men det går. Hon tycker det är viktigt att försöka hålla isär jobb och fritid.
  – För mig går det inte att försöka göra allting samtidigt. I synnerhet när man som jag har lätt att tänka snabba tankar och att aktivera ”jobbhjärnan”, säger hon.
Hon undviker att jämföra sig med andra och är mån om att hålla fokus på sig, de sina och vad de åstadkommer tillsammans.

Gillar att åka berg- och dalbana

Ny energi tankar hon i sin trädgård och i sitt växthus, där hon odlar blommor, grönsaker och en del exotiska växter som fikon, oliver och citroner. Eller i skärgården där hon och familjen åker båt, badar och utforskar nya platser.
  – Jag gillar färg och form och målar gärna akvareller även om det inte finns så mycket tid till det just nu. Och så gillar jag att åka berg- och dalbana. Det intresset delas med övriga familjemedlemmar som också gillar resor och äventyr, säger Helena.
Närmast ser hon fram emot att få uppleva den efterlängtade byggstarten av Österbyskolans nya del som ska rymma skolans högstadieelever. Skolan har varit trångbodd i många år och i år har de cirka 400 eleverna för första gången delats upp varje årskurs i två parallella spår.
  – Vi har haft paviljonglösningar för förskoleklasserna och årskurs ett, men i december 2021 ska bygget vara klart och alla ska få plats inne i skolan igen, säger Helena.
I dag onsdag, ska det första spadtaget tas.

Om Helena:

Namn: Helena Åsberg
Ålder: 45 år
Bor: I villa i Östhammar
Familj: Man och två tonårssöner
Fritid: Gärna ett äventyr
Husdjur: Två kattpojkar
Jobbar som: rektor på Österbyskolan
Gläds åt: att skolan äntligen ska byggas ut


Favoritcitat: ”Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att gå… man vet ju ändå inte när man är framme.” (citat från Nalle Puh med tanke på vikten av att sätta upp tydliga mål)
Publicerad
9 september 2020
Senast uppdaterad
9 september 2020
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret