Gå till innehållet

Vattenavstängning på Solängsgatan i Gimo fredagen den 26 April mellan ca. kl.08:00-12:00

För mer info se Gästrike vattens hemsida

Utökad lektionstid för modersmålsundervisning i finska

Vårdnadshavares önskemål om mer modersmålsundervisning i finska vann gehör. Från och med höstterminen utökas skolans modersmålsundervisning i finska från en till två lektioner i veckan.

En lektion i veckan är alldeles för lite. Det är vårdnadshavare till barn som har modersmålsundervisning i finska och Europarådet överens om. Europarådet, som verkar för att skydda och värna de mänskliga rättigheterna i Europa, har påtalat att Sverige inte lever upp till sina skyldigheter gentemot sina nationella minoritetsgrupper och att lektionstiden i modersmålsundervisning för de nationella minoritetsspråken är för liten.

  – Nu känns det roligt att få berätta att vi till hösten kommer att utöka modersmålsundervisningen i finska, säger Zacharias Fjellander, enhetschef för modersmålsenheten och modersmålslärare i finska.

Fungerande dialog 

Önskemål om en utökad modersmålsundervisning uttrycktes vid finska förvaltningsområdets samråd i maj, som hade tema barn och utbildning. En lektion i veckan är alldeles för lite för att säkerställa en god språklig utveckling och inlärning hos barnen vad gäller skriftspråk, menade en vårdnadshavare till barn som har modersmålsundervisning i finska.
  – Tack vare utvecklade undervisningsformer är det möjligt att kunna utöka modersmålsundervisningen i finska från en till två lektioner i veckan, säger Zacharias.
Han är stolt över att ha en väl fungerande dialog med den finskspråkiga minoriteten, som resulterar i konkreta förbättringar utifrån deras behov och önskemål.
  – I det här fallet dessutom på kort tid. Det är ett bra exempel på närdemokrati när engagerade medborgare kan vara med och utveckla kommunens verksamhet, säger han. 

Fjärrundervisning i grupp 

De senaste åren har elevantalet i finska legat runt tio elever. De finns utspridda i alla kommunens tätorter och de flesta av dem har fått enskild undervisning. För att fördubbla deras lektionstid skulle modersmålslärartjänsten behöva utökas, om undervisningen skulle fortsätta att bedrivas som hittills. Tiden med fjärrundervisning i modersmål under det gångna läsåret har dock visat på nya möjligheter. De äldre eleverna, som bor på olika orter men går i samma årskurs, kommer att fortsätta att erbjudas fjärrundervisning i grupp. På så vis kan lektionstiden utökas utan att det ökar kostnaderna.
  – Dessutom skapas ett mervärde när eleverna får lära känna andra som studerar finska samt tala språket med jämnåriga, något de annars har mycket begränsad möjlighet till, säger Zacharias.
Suvi Kokko, koordinator för finskt förvaltningsområde, gläds åt beskedet.
  – Det betyder mycket för barn och ungas språkutveckling. Det har även ett stort symboliskt värde, då vi tar en proaktiv ställning till finska språkets särskilda status i vårt samhälle, säger hon.

Kontakter

Publicerad
30 juni 2021
Senast uppdaterad
30 juni 2021
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret