Gå till innehållet

Vattenavstängning på Solängsgatan i Gimo fredagen den 26 April mellan ca. kl.08:00-12:00

För mer info se Gästrike vattens hemsida

Tillsammans för en ökad trygghet i skolan

Antalet anmälda incidenter i skolan ökade under förra året. Anmälningarna vittnar om betydligt fler olycksfall, tillbud och riskobservationer än tidigare – en oönskad utveckling med inslag av hot och våld som drabbar både elever och personal. Att jobba för ökad trivsel och trygghet i skolan står högt upp på agendan för Christina Stenhammar, chef för grundskolan.

En trygg arbetsmiljö i skolan är viktigt för både trivsel och resultat. Därför mäter grundskolan varje år den upplevda tryggheten i skolan och planerar åtgärder utifrån inkomna anmälningar. Dessutom görs så kallade trygghetsvandringar, där eleverna får visa trygga och otrygga miljöer, så att ett kontinuerligt förbättringsarbete kan ske. Men trots en hel del förebyggande arbete hårdnar klimatet i skolan. Om det vittnar bland annat ett ökat antal anmälningar i det webbaserade systemet KIA (Kommunernas Informationssystem Arbetsmiljö). 

Tar resurser och energi 

Det handlar exempelvis om ett oönskat språkbruk, trakasserier och ett ökat antal anmälningar av incidenter med inslag av hot och våld.
  – Det är en tråkig utveckling som tar resurser och energi från undervisningen. Våld är för övrigt helt oacceptabelt i skolan, säger Christina.
Hon värjer sig inte för ansvaret och uppgiften att med alla tillgängliga medel arbeta för att förbättra arbetsmiljön i skolan, som ska vara trivsam och trygg för både elever och personal. 

Hantera riskfyllda situationer

– Verbala hot är det största problemet vi har att hantera. Här har skolan och vårdnadshavarna en gemensam utmaning i att lära eleverna hantera känslor och att lösa konflikter, säger Christina.
Skolan har rutiner när missförhållanden av nämnt slag uppmärksammas och det finns en handlingsplan för att främja en bra arbetsmiljö i skolan. Handlingsplanenen ska uppdateras under våren och ska därefter göras känd, så att alla som jobbar i skolan kan känna sig trygga med hur de ska hantera riskfyllda situationer som kan uppstå. 

Samma regler och budskap

I utredningen och uppföljningen av tillbud och händelser vill grundskolechefen även inkludera vårdnadshavare.
  – Vi måste prata om och hantera situationen gemensamt. Det underlättar om barnen har samma regler och får samma budskap hemma och i skolan. Vi behöver hjälpas åt kring ämnet livskunskap, som jag för övrigt gärna skulle vilja se fanns på schemat, säger Christina.
För de vårdnadshavare som vill engagera sig i skolans övergripande frågor finns ett vårdnadshavarråd som träffas två gånger per termin. Här är alla goda idéer om vad som kan skapa goda förutsättningar för grundskolans och fritidshemmens utveckling välkomna. 

Riskerar att tappa medarbetare

Situationen, som drabbar både elever och lärare, är inte unik för Östhammars kommun. Skolverket mäter regelbundet attityder till skolan och i deras senaste undersökning 2018 uppger var fjärde lärare att de utsatts för hot eller våld på sin arbetsplats under det senaste läsåret. För knappt ett år sedan släppte Lärarförbundet sin rapport När tryggheten brister, som visar att nästan hälften av de tillfrågade högstadielärarna utsatts för en hotfull situation av en elev de senaste två åren.
  – Så här vill vi inte ha det på någon av våra arbetsplatser, slår Christina fast.
Att jobba i ett så hårt klimat menar hon är nedbrytande i längden och med det riskerar vi att tappa medarbetare, som kan bli sjukskrivna eller kanske väljer att byta jobb. Respekten för lärare har ändrats genom åren, yngre elever lär av de äldre och på så sätt får nya beteenden spridning. Det skapar även en otrygg miljö för eleverna, som behöver hitta förhållningssätt till situationen. 

Gemensamt förändringsarbete 

Skolans förbättringsarbete har hög prioritet under våren. Alla skolor ska, om de inte redan har en, ta fram en handlingsplan för hot och våld. Inkomna ärenden följs upp i jakten på åtgärder som kan bidra till att skapa den trygga och trivsamma plats skolan ska vara för både elever och personal. Trygghetsvandringarna fortsätter liksom mätningarna av elevers upplevda trygghet i skolan. Därtill bjuds fler in till arbetet, bland annat via vårdnadshavarrådet.
  – När vi jobbar tillsammans kan vi åstadkomma förändring, säger Christina. 

Publicerad
19 januari 2022
Senast uppdaterad
19 januari 2022