Ungas tips: se till att synas mer där vi finns
Dagens unga väljer sina kommunikationskanaler och klickar snabbt bort inlägg som verkar tråkiga. Det gör det svårt att nå fram med viktiga budskap. Vi tog hjälp av våra praoelever Vicky och Ellen för att lära oss mer om hur en kommun kan navigera i ett allt mer varierat kommunikationslandskap för att lyckas nå fler ungdomar.
Trots att vi vet vilka kanaler som ungdomar använder kan det vara svårt att få dem intresserade av våra nyheter och andra inlägg. Mediebruset är högt och det gäller att snabbt fånga deras intresse.
– Det måste hända något direkt om man inte ska svajpa vidare. Ett inlägg får gärna vara färgglatt och innehålla musik om det ska fånga mitt intresse, säger Ellen Kling.
Konkreta uppgifter att jobba med
Vicky Lundberg och Ellen Kling går båda i årskurs nio på Vaksalaskolan i Uppsala. Efter en praovecka på Östhammars kommun har de fått tillfälle att lära sig mer om de tjänster och den service en kommun levererar samt haft tillfälle att lära oss som varit handledare mer om hur man kommunicerar med unga på ett framgångsrikt sätt.
– Det har varit roligt. Vi har fått konkreta uppgifter att jobba med och lärt oss en hel del nytt, säger de.
Nå ungdomar med viktiga budskap
Vi som var handledare på kommunikationsenheten passade också på att lära oss nytt genom att prata med Vicky och Ellen, bland annat om ungas medievanor och hur vi bäst kan nå ungdomar med viktiga budskap.
Att ungdomar använder kanaler som Instagram, Tiktok och YouTube är känt, men enligt Vicky och Ellen är det inte de digitala kanalerna som i huvudsak är vägen till råd, information och annan vägledning i livet.
– Det får man via människor, säger de.
Bra informationsspridare
Lärare, föräldrar, syskon och kompisar är alltså viktiga i sammanhanget.
– Om de pratar om och visar information exempelvis om ett evenemang, så blir man ofta intresserad, säger Vicky och Ellen.
Därför kan Facebook, hemsidor och andra kanaler som vuxna ägnar tid också vara bra informationsspridare.
De håller med om att informationsflödet i den digitala världen är högt. Därför har de lärt sig att snabbt klicka bort det som inte passar dem eller upplevs intressant.
Tycka till om aktuella frågor
– Ett inlägg har bara några sekunder på sig att fånga vårt intresse. Ungdomar har höga krav, därför gäller det att ha en spännande eller rolig inledning om man vill nå fram, säger de.
De gillar interaktion och skulle gärna se mer av tävlingar, enkäter och möjlighet att få tycka till om olika aktuella frågor. Information via gästföreläsare på skolan är också bra liksom traditionell affischering på anslagstavlor i miljöer där ungdomar rör sig.
Lättnavigerad app
Att vi har en app som heter Ung i Östhammars kommun känner tjejerna inte till. Men de blir positivt överraskade när de får ta del av appen och dess innehåll.
– Den är lättnavigerad och har ett intressant innehåll. Den behöver ni marknadsföra bättre, säger de.
Vi tackar för tipsen och fortsätter arbetet med att utveckla våra kanaler för att nå fler unga på ett tryggt och roligt sätt.