Gå till innehållet

Peab asfalt kommer att utföra ytbehandling på vägarna C1127 (Österbybruk) samt väg C722 (Films k:a-Bryttbyn) med planerad start vecka 25. Läs mer och se kartbild här!

Vägarbete på väg C288 mellan Hökhuvud och Börstil tom 2027-11-30.  OBS! Från måndag 22/6 -10/7 kommer dubbla lotsområden användas på sträckan, ett i Hökhuvud och ett i Börstil
Arbetet utförs mellan klockan 06.00 och 18.00. Under perioden regleras trafiken med nedsatt hastighet, trafikljus och lots.  Väg 288, Gimo-Börstil - www.trafikverket.se

Bevattningsförbud i Östhammar, Öregrund, Gimo, Gräsö och Hargshamn  gäller från 13 april 2026 och tills vidare. Det kommunala dricksvattnet får nu endast användas till mat, dryck och hygien. Läs mer: Aktuellt vattenläge | Gästrike vatten 

Våren är på väg – nu startar sopning och sandupptagning

Snart är det dags att börja sopa upp sand och grus på gatorna. Sandupptagningen startar i mitten av april och beroende på väderleken beräknas arbetet vara klart efter fyra veckor.

Så snart snö och is smält bort från gator, gång- och cykelbanor samt trottoarer inleder vi årets sopning och sandupptagning. Syftet är att minska problem med rullgrus och damm.

Vem ansvarar för vad?

Östhammars kommun ansvarar för sopning kring skolor och förskolor samt vissa gångstråk och trottoarer. Övriga ytor i tätorterna sopas av en upphandlad entreprenör.

Sopning i olika orter

Arbetet påbörjas i Östhammar i mitten av april, därefter följer Öregrund, Gimo, Alunda och Österbybruk. Sopning kommer även att ske i Hargshamn, Norrskedika och Hökhuvud. Hela arbetet beräknas ta ungefär fyra veckor.

Så kan du hjälpa till

För att underlätta arbetet ber vi dig som fastighetsägare att sopa fram sand och grus cirka 50 cm från socklar och staket som gränsar mot gatan. Tack för hjälpen!

Snöröjning och sandning i Östhammars kommun | osthammar.se

Publicerad
25 mars 2025
Senast uppdaterad
25 mars 2025