Gå till innehållet

Peab asfalt kommer att utföra ytbehandling på vägarna C1127 (Österbybruk) samt väg C722 (Films k:a-Bryttbyn) med planerad start vecka 25. Läs mer och se kartbild här!

Vägarbete på väg C288 mellan Hökhuvud och Börstil tom 2027-11-30.  OBS! Från måndag 22/6 -10/7 kommer dubbla lotsområden användas på sträckan, ett i Hökhuvud och ett i Börstil
Arbetet utförs mellan klockan 06.00 och 18.00. Under perioden regleras trafiken med nedsatt hastighet, trafikljus och lots.  Väg 288, Gimo-Börstil - www.trafikverket.se

Bevattningsförbud i Östhammar, Öregrund, Gimo, Gräsö och Hargshamn  gäller från 13 april 2026 och tills vidare. Det kommunala dricksvattnet får nu endast användas till mat, dryck och hygien. Läs mer: Aktuellt vattenläge | Gästrike vatten 

Lokala säkerhetsnämnden höll öppet möte i Öregrund

En gång om året bjuder Lokala säkerhetsnämnden in allmänheten till öppet möte. I år hölls det i societetshuset i Öregrund, torsdagen den 25 juni. Mötet lockade ett 20-tal besökare som kom för att lyssna på informationen från Forsmarks Kraftgrupp AB, Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB), kommunens slutförvarsorganisation med flera.

Rikard Svensson, stf säkerhetschef på Forsmark, och Albin Ahlbom, kommunikatör, inledde med att berätta om Forsmark – Sveriges största elproducent. De berättade bland annat om arbetet med säkerhetshöjande åtgärder, att attrahera ny kompetens och om planerad byggnation av utbildningslokaler, idrottshall och restaurang i Forsmark. 
Peter Selting, avdelningschef på SKB:s avdelning för säkerhet, kvalitet och miljö och Evelina Hallin, kommunikatör, berättade bland annat om den pågående utbyggnaden av SFR – anläggningen för slutförvaring av långlivat avfall i Forsmark och om förberedelserna som görs inför byggstarten av det nya kärnbränsleförvaret SFK.

Engagerade mötesdeltagare

 Anna Bergsten, utredare på Östhammars kommun, informerade om arbetet i kommunens slutförvarsorganisation där man följt och bevakat processen i 30 år och Pontus Ericsson, projektledare, berättade om pilotprojektet som pågår kring ny kärnkraft. Marcus Nåsby, beredskapssamordnare, berättade om kommunens arbete med beredskap. Från länsstyrelsen deltog Johan Larsson, försvarsdirektör, som berättade om nya varningssystem och om utdelning av jodtabletter och från Uppsala brandförsvar deltog Örjan Lokeborn, operativ handledare och insatsledare. Deltog gjorde även Johan Östblom från Strålsäkerhetsmyndigheten, som berättade om deras arbete med att granska och bedöma strålsäkerheten vid Forsmarks kärnkraftverk.
Mötesdeltagarna var engagerade och ställde många frågor, vilket uppskattades av nämnden.

Fem sammanträden per år

Enligt svensk lag ska allmänheten ha insyn i det kärntekniska säkerhets- och strålskyddsarbetet. Det är därför det finns det en lokal säkerhetsnämnd i varje kärnkraftskommun.
  – Tack vara insynen i det kärntekniska säkerhets- och strålskyddsarbetet har vi ett viktigt uppdrag i att vara förbindelselänk mellan allmänheten och de kärntekniska anläggningarna i Forsmark, säger Lennart Owenius (M), ordförande i nämnden.
Ledamöter från Östhammars och Tierps kommuner utses av regeringen efter förslag från respektive kommuns kommunfullmäktige. Nämndens ledamöter sammanträder fem gånger per år och vid ett av dessa tillfällen bjuds allmänheten in för att ta del av aktuell information. Vartannat år hålls det öppna mötet i Östhammars respektive Tierps kommun.

Om du har några frågor om Lokala säkerhetsnämndens uppdrag är du välkommen att höra av dig - tel 0173-86 115, e-post: sakerhetsnamnden@osthammar.se.

Vill du läsa mer?
Här kan du ta del av mötesprotokollet

Publicerad
26 juni 2026
Senast uppdaterad
26 juni 2026
Ansvarig organisation
Lokala säkerhetsnämnden