Värmen är här – se till att få i dig tillräckligt mycket vätska!
Det är härligt med sol och värme men sommarens höga temperaturer kan vara påfrestande på hälsan. Äldre, kroniskt sjuka, personer med funktionsnedsättning, små barn och gravida är riskgrupper för värmens negativa effekter som exempelvis uttorkning och värmeslag. Så påminn pappa, mormor eller din granne att få i sig lite extra vätska och ha en härlig sommar!
Folkhälsomyndigheten noterar att ett förändrat klimat medför både en stigande medeltemperatur och att värmeböljor blir vanligare. Eftersom vi i Sverige inte är så vana vid höga temperaturer kan vi få negativa hälsoeffekter vid betydligt lägre temperaturer än i till exempel Sydeuropa.
Så undviker du värmeslag
Huvudvärk och illamående vara tecken på början till värmeslag, vilket kan vara livshotande. Vid värmeslag är kroppstemperaturen över 40 grader Celsius och andra symtom kan vara kräkningar, synstörningar, yrsel, förvirring och snabb puls. Se till att snabbt komma till en sval plats, dricka och att svalka kroppen. Kontakta sjukvården. Vid värmeutmattning och värmeslag ska inte febernedsättande tas, det kan förvärra tillståndet.
Råd vid värmebölja:

Källa: Folkhälsomyndigheten