Kartunderlag för bygglov och detaljplaner
OBSERVERA att just nu har vi längre handläggningstid att leverera kartor än vanligt på grund av förändrad tillgång på förrättningsakter.
Varför behöver jag en karta?
När du söker bygglov eller gör en anmälan behöver du bifoga en situationsplan till handläggare för ditt ärende där det framgår var och hur stort du ska bygga. För att kunna göra en sådan behöver du ett kartunderlag. Vilket slags kartunderlag du behöver beror på var och vad du ska bygga.
Din kartbeställning
När en beställning kommer in till oss tar kommunens kartpersonal emot den och tittar på rådande förutsättningar. Det görs en bedömning om det är rätt karta eller vilken annan typ av karta som är mest lämplig för ditt ärende, ibland med hjälp av dialog med dig som sökande för ytterligare information. Kort beskrivning av karttyperna deras innehåll nedan:
- Nybyggnadskarta 7 400 kr, krävs vid bygglovsansökan när du ska bygga den första byggnaden på fastigheten inom detaljplanelagt område. Kartan redovisar markförhållanden, gatuhöjder, fastighetsgränser, detaljplanebestämmelser, med mera.
- Förenklad nybyggnadskarta 5 600 kr, krävs som underlag till situationsplanen när du söker bygglov för till exempel tillbyggnader, garage och uthus inom detaljplanelagt område.
- Baskarta med fältkontroll 5 600 kr, krävs vid bygglovsansökan utanför detaljplanelagt område och vid anmälningsärenden (s.k. ”Attefall”) både inom- och utanför detaljplanelagt område. Kartan redovisar fastighetsgränser, byggnader och markhöjder.
- Baskarta 2 400 kr, kan i vissa fall vara tillräckligt bra för ärendet och är en karta där ingen mätning bedömts behövas. Det gäller både inom- och utanför detaljplanelagt område.
- Grundkarta 1 200 kr/h ex. moms, krävs vid framtagande av nya detaljplaner samt vid ändringar av befintliga detaljplaner. Denna typ av karta omfattar ofta större områden och berör inte sällan flera fastigheter. Grundkartor timdebiteras.
Använd vår e-tjänst för att beställa din karta eller mättjänst
Bra att tänka på när du använder e-tjänsten:
- Du behöver e-legitimation eller Bank ID för att logga in och använda tjänsten.
- Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår e-tjänst. Kontakta istället vår kundtjänst, Östhammar direkt, på 0173-860 00 eller osthammardirekt@osthammar.se för vägledning.
Karta: Beställning av karta - Östhammars kommun
Mättjänst: Beställning av utstakning, lägeskontroll och gränsutmärkning - Östhammars kommun
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten, finns möjlighet att fylla i en PDF och antingen mejla in, eller posta in till kommunen. Beställningsblankett för kartor hittar du här.
I de fall åtgärderna inte påverkar ytan på marken (till exempel vid fasadändring, ändrad användning, eldstäder), krävs inget kartunderlag från kommunen, då är det tillräckligt med en karta från valfri karttjänst. Markera tydligt vilken byggnad på fastigheten som menas.
Tillfällig nedstängning av tjänster hos Lantmäteriet
På grund av en säkerhetsbrist hos Lantmäteriet så har de stängt ner tjänsterna som ger oss på kommunen tillgång till fastighetsrelaterade akter. Vi måste därför begära ut alla akter via deras kundcenter. Det innebär att det i många fall kommer bli längre handläggningstider för kart- och mätärenden eftersom vi behöver invänta material från Lantmäteriet. Förutom våra kartprodukter påverkar detta även gränspåvisning och vissa utstaknings- samt lägeskontrollärenden.
Det innebär också att vi inte kan svara på några frågor gällande fastighetsgränser eller annat där information måste sökas i akter. Alla dessa frågor får hänvisas till Lantmäteriets kundcenter: Kontakta oss | Lantmäteriet (lantmateriet.se)
Vi vet inte hur länge tjänsterna kommer att vara nedstängda, men meddelar så snart vi vet mer. Här finns mer information från Lantmäteriet:
Lantmäteriet begränsar tillgången till viss information i ett antal digitala tjänster på grund av säkerhetsskäl | Lantmäteriet (lantmateriet.se)