Gå till innehållet

Den juridiska processen

Innan Svensk kärnbränslehantering AB, SKB, får bygga slutförvarsanläggningarna behöver deras respektive ansökningar gå igenom omfattande juridiska processer. Här hittar du även en länklista till olika aktörer i dessa frågor.

Det är lite olika förfaranden beroende på ärende, men de två nu största aktuella ärendena gäller slutförvaret för använt kärnbränsle samt utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat låg- och medelaktivt avfall, SFR. I båda dessa ärenden har SKB lämnat in ansökan enligt både Kärntekniklagen (KTL) och Miljöbalken (MB).

Mark- och miljödomstolen prövade ansökan enligt Miljöbalken medan Strålsäkerhetsmyndigheten prövade ansökan enligt Kärntekniklagen. Det innebär att de granskat om platsen och metoden som SKB valt uppfyller de lagkrav som finns. Det är även värt att nämnas att vissa frågor är omfattande och går därför in i båda lagrummen, vilket gör att processen ibland är svårhanterad.

 

Nedanstående bild illustrerar hur processen för ansökan gällande slutförvar för använt kärnbränsle går till, i grova drag. Klicka på bilden för att se den större.

 

Schema processen liten

  

Regeringen beslutar

I processen gällande ett system för slutförvaring av använt kärnbränsle behöver ansökan gå igenom ett antal steg, varav de största stolpas upp nedan. Efter detta tillkom, som ni kan se i grafiken ovan, att ärendet återkom till Mark- och miljödomstolen (MMD) respektive Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) för villkorsskrivning.

  • Mark- och miljödomstolen (MMD) vid Nacka tingsrätt prövar ansökan enligt Miljöbalken och skriver ett yttrande till regeringen.
  • Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) prövar ansökan enligt Kärntekniklagen och skriver ett yttrande till regeringen.
  • Östhammars kommun behöver ta ställning till etableringen av ett slutförvar för använt kärnbränsle i kommunen.
  • Oskarshamns kommun behöver också ta ställning då inkapslingsanläggningen som ingår i slutförvarssystemet planeras ligga i anslutning till mellanlagret för använt kärnbränsle, CLAB.
  • Regeringen fattar ett slutligt beslut om tillstånd enligt kärntekniklagen och tillåtlighet enligt miljöbalken.

När SSM och MMD var klara lämnade de sina yttranden till regeringen. Regeringen behövde också säkerställa kommunernas inställning i och med kommunernas vetorätt. När SKB fick ansökan godkänd av regeringen, som tog det avgörande beslutet, så fick Strålsäkerhetsmyndigheten och Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt i uppdrag att fastställa villkor för verksamheten. Detta skedde genom ytterligare en domstolsförhandling.

Även om ärendet gällande ett slutförvar för använt kärnbränsle består av anläggningar i två olika kommuner så räknas det som ett sammanhållet system. Kommunernas vetorätt tar dock bara hänsyn till de anläggningar som ligger i respektive kommun. Östhammars kommun tar därför endast ställning till de delar som planeras byggas i Forsmark, medan Oskarshamns kommun tar ställning till de delar som förläggs i Oskarshamn. 

Kloka politiker på 80-talet

Det var från början inte givet att miljöbalksärendet gällande utbyggnad av SFR skulle prövas av regeringen och därmed inte heller att Östhammars kommun inte skulle ha vetorätt i ärendet. Men kommunens politiker på 80-talet var förutseende och krävde förnyad vetorätt vid eventuell utbyggnad, och efter en skrivelse om detta från Östhammars kommun beslutade regeringen i maj 2016 att pröva tillåtligheten av den planerade utbyggnaden enligt miljöbalkens 17 kap. 3§.

 

Aktörer

Ett urval av aktörer som är engagerade inom slutförvarsrelaterade frågor:

Östhammars kommun

Oskarshamns kommun

Svensk kärnbränslehantering AB – SKB

Strålsäkerhetsmyndigheten

Mark- och miljödomstolen i Nacka

Länsstyrelsen Uppsala

Kärnavfallsfonden

Kärnavfallsrådet (ej aktivt från 2023-01-01)

Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning – MKG

Miljörörelsens kärnavfallssekretariat – Milkas

Opinionsgruppen för säker slutförvaring – OSS