12. Så här ser processen för bygglov ut
1. Ansökan
Du skickar in din ansökan (med tillhörande ritningar och bilagor), vi tar emot och registrerar den. Ansökningsblanketten ska vara underskriven, men det går bra att skanna in den och skicka den per e-post till byggochmiljo@osthammar.se
Det går även bra att skicka handlingarna med post till kommunen. Skicka inte kopior, utan endast ett exemplar av gällande handling.
2. Kontroll
Vi kontrollerar att din ansökan är fullständig. Saknas det handlingar begär vi in en komplettering från dig.
3. Start
Handläggningstiden börjar när din ansökan är fullständig. Enligt plan- och bygglagen så får handläggningen av en ansökan inte ta mer än 10 veckor. I undantagsfall kan handläggningen förlängas ytterligare 10 veckor.
4. Synpunkter
I en del fall får grannar och andra berörda som till exempel Upplandsmuseet, Länsstyrelsen eller Trafikverket möjlighet att lämna synpunkter.
5. Beslut
Bygg- och miljönämnden fattar beslut i ärendet. Beslutet grundar sig bland annat på plan- och bygglagen. Nämnden ska alltid ta hänsyn till både allmänna och enskilda intressen.
6. Startbesked
I enklare ärenden om bygglov utfärdar vi startbesked direkt och du får börja bygga.
7. Tekniskt samråd
I mer komplicerade ärenden kallar vi byggherren, kontrollansvarig och övriga berörda till tekniskt samråd.
8. Startbesked
Vi utfärdar ett skriftligt startbesked och du kan börja bygga.
9. Arbetsplatsbesök
Vi gör ett besök på ditt bygge, kontrollansvarig ska närvara.
10. Slutbesked
Du lämnar in kontrollplan och övriga handlingar som behövs så att vi kan utfärda ett slutbesked som betyder att du får använda det du byggt. Kontrollansvarig ska närvara vid slutsamråd.