Gå till innehållet

Hårdare och tydligare krav på slamtömningsbolag

Mitt förslag är att kommunfullmäktige ska besluta att kommunen vid upphandling av slamtömningstjänster ska tillse att kravställningen på de bolag som lämnar offerter på uppdraget ska vara tydligare och hårdare. Idag ställs mycket höga krav på att de enskilda fastighetsägarna ska röja väg, ploga snö, röja kvistar och bredda kulturhistoriskt viktiga vägar, trots att det är bolaget som bestämmer hur och vid vilken tidpunkt på året slamtömning ska ske. Ofta kör bolagen "bom" och fakturerar fastighetsägare per meter utdragen slang. Enligt mitt förslag är det inte fastighetsägarna som skall tillse att bolagens stora, tunga fordon ska ta sig fram, utan det är rimligen bolagen som tömmer slam som ska ha fordon och utrustning tillämplig för att utföra den samhälls- och medborgarservice som de får betalt för. Det är alltså renhållningsbolagen som ska visa att de har rätt utrustning för att ta sig fram på fastighetsägarens marker, där stenmurar, kulturhistoriskt värdefulla vägar eller dylikt begränsar möjligheten till framkomlighet. Fastighetsägarna har ju sina avlopp godkända av kommunen, och då bör de rimligen kunna ställa krav på de bolag som utför tjänster gällande dessa avlopp. Det är ju kommunen som ska vara kravställare på bolagen i första hand, inte bolagen som ska vara kravställare på fastighetsägarna. En genomsyn av upphandling av slamtömningstjänsterna i kommunen behöver göras, och förslagsvis ger kommunfullmäktige detta uppdrag till förvaltningen. Motionen är föranledd av upprepad missbruk av taxering, "böter" och tilläggsavgifter hos nuvarande bolag som sköter slamtömning i Alundatrakten.

Tillbaka