Gå till innehållet

Inköpsprocess

1. E-handel med Östhammars kommun

Östhammars kommun arbetar aktivt med e-handel med ramavtalsleverantörer för att effektivisera inköp av varor och tjänster.

Krav på E-handel ställs i samband med upphandling när det är lämpligt beroende på vilka varor och tjänster upphandlingen avser och hur beställningar på avtalet kommer att göras under avtalsperioden.

Östhammars kommun följer de gemensamma standarder för e-handel som används i offentlig sektor och som rekommenderas av Single Face To Industri (SFTI). Dessa baseras på öppna och internationella standarder. Mer information om beställningsprocesser finns på SFTI webbplats

2. Ordernummer för e-handel

Gemensamt för samtliga beställningar från Östhammars kommuns inköpsportal är att varje order har ett unikt Ordernummer. Detta Ordernummer är en garanti för att ordern är beslutsattesterad av en ansvarig chef på Östhammars kommun.

Vid fakturering ska leverantören ange Ordernumret i fält avsett för ordernummer på e-fakturan. En faktura får avse endast ett Ordernummer.

Ordernumret har formatet INÅÅMMDD-löpnummer, tex IN240101-3. Det betyder att beställarens order har beslutsattesterats av chef,11 januari 2024 och att löpnumret för det datumet är 3.

3. Olika alternativ för e-handelslösning

Östhammars kommuns inköpssystem kan anpassas efter vad som är lämpligt för olika ramavtal och direktupphandlingar. Antingen sker beställning via elektronisk prislista eller uthopp till anpassad webshop hos leverantör som har systemstöd för e-handel.

För övriga leverantörer kan  enkel e-handel  bli aktuellt, då kan en manuellt inläst prislista och order via mail vara lämpligt, eller en rekvisition som mailas till leverantören eller tas med av beställaren till butik.

5. Faktura till Östhammars kommun

Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp som görs av myndigheter, kommuner och regioner ska av leverantören faktureras med elektronisk faktura (e-faktura).

Det innebär att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt en ny europeisk standard Peppol BIS Billing 3. Östhammars kommun omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.

Observera att PDF-faktura i mail inte är ett godkänt format.

6. Skicka elektroniska fakturor till Östhammars kommun

E-faktura via Peppol

Östhammars kommun tar emot e-fakturor via Peppol-nätverket.
Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2120000290.

En del av våra leverantörers faktureringssystem erfordrar uppgift om GLN-nummer för sitt kundregister.

Östhammars kommuns GLN-nummer är 7340040900001.

E-faktura via fakturaportal

Om ni inte ännu har möjlighet att skicka e-faktura via Peppol-nätverket från ert fakturasystem går det att registrera e-faktura i vår fakturaportal.  Skapa ett konto i webbtjänsten www.inexchange.se och du kan utan kostnad skicka max 100 manuellt registrerade fakturor per år i portalen till Östhammars kommun.

7. Information om e-faktura

8. Obligatoriska fakturauppgifter

Ordernummer eller andra referensnummer på fakturan

Ordernummer (börjar på IN)

Avser faktureringen order via vår Inköpsportal ska fakturan märkas med Ordernumret i fält avsett för Ordernummer på e-fakturan.

Ordernumret har formatet INÅÅMMDD-löpnummer, tex IN190111-3.

Referensnummer (börjar på ZZ)

Om fakturan avser annat köp än via vår Inköpsportal ska referens anges. Beställarreferens ska anges i avsett fält för Ert referensnummer på e-fakturan. För information om aktuella referenser för er fakturering ber vi er kontakta våra beställare inför kommande fakturering.

Referensnumret består alltid av sex tecken, ZZ direkt följt av fyra siffror, tex ZZ1234.

Abonnemangsnummer

Om fakturan avser ett löpande abonnemang ska den beteckning som används för abonnemanget anges i fältet ”Faktureringsobjekt” på e-fakturan (s k periodisk faktura). Abonnemangsnumret ska anges i det format som Östhammars kommun och leverantören kommer överens om.

Övriga obligatoriska fakturauppgifter enligt mervärdesskattelagen (1994:200)

  • Datum för utfärdandet.

  • Löpnummer (fakturanummer).

  • Säljarens momsregistreringsnummer.

  • Köparens momsregistreringsnummer vid omvänd skattskyldighet eller EU-handel.

  • Säljarens och köparens namn och adress.

  • Varornas mängd och art samt tjänsternas omfattning och art.

  • Datum för varuleverans, utförandet av tjänst eller betalningsdag för förskottsbetalning.

  • Skattegrund för varje skattesats och enhetspris exkl. moms samt prisnedsättning och rabatt (om den inte ingår i enhetspriset).

  • Skattesats.

  • Momsbeloppet som ska betalas.

  • Totala fakturabeloppet.

  • Betalningsuppgifter; bankgiro- eller plusgirokonto.

Läs om fakturor på skatteverket.se

https://skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/faktureringsregler.4.18e1b10334ebe8bc80001420.html

 

Kontakta oss