Gå till innehållet

Hon är bollplank för många frågor om pandemin

Elisabet Strömbom är en arbetsmyra som gillar kundkontakt. Det är till henne och kollegorna på Östhammar Direkt, kommunens kundtjänst, som många vänder sig i olika ärenden och med sina frågor. Sedan pandemin bröt ut hanterar medarbetarna en utmanande arbetssituation med fler frågor än vanligt.

Ingen dag är den andra lik för Elisabet och de andra på Östhammar Direkt. Det är hit man kommer när man ringer till Östhammars kommun med frågor om kommunala tjänster och service.
  – Och lite till, säger Elisabet.
Sedan pandemins utbrott förra året har trycket varit högt på medarbetarna, som utöver att svara på praktiska frågor också fått hantera nya frågor som uppstår när samhälle och verksamheter anpassar sig efter uppdaterade råd och rekommendationer.
  – Hit ringer även människor som känner sig oroliga och ensamma med anledning av pandemin. En del vill berätta om hur situationen påverkar deras liv. Då handlar det om att lyssna respektfullt och att kunna hänvisa dem rätt. Ofta till andra aktörer, exempelvis kyrkan som är en viktig resurs i samhället för ensamma och hjälpbehövande, säger Elisabet.

Bland de tio bästa

Elisabet har jobbat i kundtjänsten i fem år. Först på socialförvaltningen, som numera benämns sektor omsorg, där hon var med och byggde upp den lokala kundtjänstmottagningen. Förra hösten flyttade hon ner till kommunhusets kundtjänst och fick en del nya arbetsuppgifter.
  – Jag är en av dem som bemannar receptionen och svarar på frågor om renhållning. Mitt nya uppdrag innefattar även ekonomi och orderhantering, berättar hon.
Elisabet har jobbat många år med försäljning i butik och trivs med att ha kundkontakt. Hon är bra på att lyssna och uppfatta frågor som ställs. De flesta får svar direkt på sina frågor och är nöjda med servicen som Elisabeth och hennes kollegor ger. Det visar resultatet av den servicemätning som Sveriges kommuner och regioner genomför varje år, där Östhammar Direkt flera år i rad fått höga betyg för sin tillgänglighet och placerat sig bland de tio bästa i landet. Andra får vägledning för att komma vidare med sina ärenden. Några ringer för att uttrycka missnöje över något. För en del räcker det att få ge uttryck för sitt missnöje, medan andra hänvisas till kommunens synpunktshantering.
  – Jag är bra på att ta människor och tänker att det alltid finns något positivt att fokusera på i samtalet, säger hon.

Hjälper gärna till

Att svara på frågor och ge vägledning är bara några av Östhammar Direkts många olika arbetsuppgifter och i den rollen är medarbetarna kommunens ansikte utåt.
  – Frågor handlar ofta om praktiska saker som hjälp att handla och vad som gäller kring gymkort och träningsanläggningar under pandemin. Det är frågor som är enkla att besvara, säger Elisabet.
Hon och de andra medarbetarna i kundtjänsten försöker att besvara alla slags frågor, även de som handlar om annan verksamhet. Det kan exempelvis handla om öppettider, telefonnummer eller liknande.
  – Vi vet att många äldre kommuninvånare inte är datoranvändare och har förståelse för att det kan vara svårt för dem att hitta den här typen av uppgifter på egen hand. Då hjälper vi gärna till, berättar Elisabet.

Turas om att jobba på distans

Elisabet är en av tolv medarbetare på Östhammar Direkt. Hon trivs när det är högt tryck på jobbet. Hon trivs också med sina kollegor och med det fina samarbetet som finns på arbetsplatsen. Just nu turas de om att jobba hemifrån, för att hålla sig friska och för att minska risken för smittspridning.
  – Vi är bra på att hjälpas åt och alla är med och ser till att det funkar på jobbet om exempelvis någon är sjuk eller behöver vara hemma för att vårda sjuka barn, säger hon.
Att jobba på distans har både för- och nackdelar, tycker Elisabet som uppskattar att slippa resorna mellan hemmet i Öregrund och arbetsplatsen i Östhammar. Men hon saknar att fysiskt möta människor, både kollegor och kunder.

Många bollar i luften

För Elisabet och många andra har året som gått varit utmanande på olika sätt.
  – Det har varit ett annorlunda år när vi på grund av pandemin fått göra det mesta på helt nya sätt, vilket en del kan uppleva psykiskt påfrestande. Personligen har jag haft ett tufft år då flera närstående har gått bort, berättar hon.
Hon är glad över att bo i staden vid havet – Öregrund och att ha närhet till naturen där hon hämtar kraft. På somrarna tillbringar hon och familjen, som består av sambo, två barn och en hund, mycket tid i skärgården.
  – Men jag trivs också med att bara vara hemma. Jag är rätt pysslig av mig – tycker om att baka och laga mat, gräva i trädgården och renovera huset, säger hon.
Också utanför jobbet tycks Elisabet gilla att ha många bollar i luften samtidigt.
  – Jag funderar på att ta upp en hobby som jag inte ägnat tid åt på många år - att måla, säger hon.

Kontakter

Publicerad
12 januari 2021
Senast uppdaterad
12 januari 2021
Ansvarig organisation
Sektor verksamhetsstöd