Gå till innehållet

Ny lag om utvecklingssamtal och dito plan

Riksdagen har fattat beslut om förändringar kring skriftliga omdömen i grundskolan. Bestämmelserna gäller från 19 november 2013. Detta innebär att från detta datum behöver skriftliga omdömen ges enbart en gång per läsår i årskurs 1-5 och det ställs inte längre krav på individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen i årskurs 6-9.

 

Den skriftliga individuella utvecklingsplanen (IUP) och omdömen

I och med den lagändring som träder i kraft ska läraren tillsammans med eleven och vårdnadshavare ta fram den skriftliga individuella utvecklingsplanen (IUP) endast en gång per läsår, för de elever som inte får betyg.

- Den skriftliga individuella utvecklingsplanen innehåller både omdömen och en framåtsyftande planering, säger barn- och utbildningschef Lisbeth Bodén. Den framåtsyftande planeringen innebär att läraren sammanfattar och beskriver vilka insatser som ska göras av skolan samt vad eleven och vårdnadshavaren kan göra för att eleven ska utvecklas så långt som möjligt.

Det innebär att det inte finns krav på att skriva IUP och omdömen i de årskurser där det sätts betyg.

Utvecklingssamtal

Vid det utvecklingssamtal som IUP:n skrivs ska även omdömen ges om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven.

Vid det andra utvecklingssamtalet finns inga krav i lagen på IUP eller omdömen. Dock ska samtalet grunda sig på en utvärdering av elevens kunskapsutveckling i läroplanen och kunskapskraven i de ämnen eleven får undervisning i samt sen sociala utvecklingen.

- Det innebär att alla elever, elevers vårdnadshavare och lärare, minst en gång per termin har ett utvecklingssamtal, säger Lisbeth Bodén. Samtalet handlar både om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling i förhållande till läroplanen, kursplaner och kunskapskrav.

Rektors beslut
Det är rektor som beslutar hur detta ska se ut på skolan. Det är för övrigt rektorn som beslutar om utvecklingssamtalen, IUP:er och omdömen.

- Den nya lagen känns rätt i tiden för att minska de administrativa uppdragen som lärarna har, säger Lisbeth Bodén. Vi måste låta lärarna arbeta med det de är utbildade till och brinner för.

Publicerad
19 november 2013
Senast uppdaterad
12 maj 2016