Gå till innehållet

Östhammars kommun klättrar kraftigt i SKL:s skolranking

I Sveriges kommuner och landstings (SKL) nyaste skolranking hamnar Östhammars kommuns skolor på plats 108 av 290 kommuner. Förra året låg Östhammars kommun på plats 261 och året innan dess på plats 282.

I Sveriges kommuner och landstings (SKL) nyaste skolranking hamnar Östhammars kommuns skolor på plats 108 av 290 kommuner. Förra året låg Östhammars kommun på plats 261 och året innan dess på plats 282.

Lisbeth Bodén, barn- och utbildningschef på Östhammars kommun, berättar att den kraftiga förbättringen beror på en kombination av hårt arbete och flera initiativ inom förvaltningen.
- Det är till en stor del lärarna, rektorerna och den övriga skolpersonalens förtjänst. De har slitit hårt och visat upp en stor benägenhet att våga förändra och förbättra. Men vi har också genomfört flera initiativ och projekt som jag tror haft stor effekt, säger Lisbeth Bodén.

Bland dessa finns satsningar på formativ bedömning, entreprenöriellt lärande och ett större fokus på mål, resultat och kvalitet i skolan. Östhammars kommun har dessutom infört förstelärare och utvecklat elevhälsans organisation på varje skola i kommunen.

SKL:s ranking baseras på fyra värden som tillsammans ligger till grund för hur kommunerna rankas. Östhammars kommun har i år förbättrat alla fyra värden. Bland annat har antalet elever som uppnått kunskapskraven i årskurs 9 ökat från 65,1 procent ill 76 procent. Och antalet elever i årskurs 9 som är behöriga till ett yrkesprogram har ökat från 81,4 procent till 90 procent.
- Det känns jättekul att dessa värden går upp, jag tycker vi ser en väldigt positiv utveckling i skolan i Östhammar, säger Lisbeth Bodén.

Men det finns också värden som oroar i SKL:s rapport. Betygspoängen för pojkar i ämnet matematik är låga jämfört med många andra kommuner.
- Vårt mål var att betygsskillnaden mellan pojkar och flickor skulle minska men det har snarare gått åt andra hållet. Vi måste analysera det här ordentligt. Kanske är det så att vi har en undervisningskultur som gynnar flickor, frågar sig Lisbeth Bodén. Vi var lite förvarnade på att matematikpoängen skulle gå ner, hade sett en tendens tidigare. Därför ska alla lärare som undervisar i matematik under kommande läsår vara med i Skolverkets matematiklyft.

Oroande är också att Frösåkersskolan pekas ut som underpresterande i en rapport producerad av Timbro, som baserats på SKL:s siffror.
- Vi har gjort flera satsningar där den senaste tiden och rektor på skolan arbetar med en handlingsplan men det är också en skola som är väldigt sliten och i stort behov av renovering. Vi vill komma igång med den så snart som möjligt, säger Lisbeth Bodén.

Publicerad
29 april 2015
Senast uppdaterad
12 maj 2016