Gå till innehållet

Vi lyckas tillsammans! 2017 års öppna jämförelser av gymnasieskolan

Ungdomar i Östhammar kommuns kommunala gymnasieskolor visar goda resultat och skolorna har förbättrat sig inom flera områden. Det visar Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) Öppna jämförelser som jämför kvalitet, resultat och kostnader inom olika områden för att stimulera till fortsatt förändringsarbete.

Gymnasieelever med examen inom tre år (exklusive introduktionsprogram)
Elever på högskoleförberedande program i kommunens gymnasieskolor som tar examen från högskoleförberedande program inom tre år, är 88 % vilket ger en rankning på 15. Samma indikator för elever folkbokförda i kommunen är 86 % vilket ger en rankning på 27.

Elever på yrkesprogram i kommunens gymnasieskolor som tar examen inom tre år, är 88 % vilket ger en rankning på 14. Samma indikator för elever folkbokförda i kommunen är 81 % vilket ger en rankning på 51.

Genomsnittlig betygspoäng
Den genomsnittliga betygspoängen för gymnasieelever med examen eller studiebevis i kommunens gymnasieskolor är 14,1 vilket ger en rankning på 74. Motsvarande indikator för gymnasieelever folkbokförda i kommunen är 13,7 vilket ger en rankning på 217.

I det modellberäknande värdet för genomsnittligt betygspoäng för kommunens gymnasieskolor är rankingen 36.

Etablerade på arbetsmarknaden eller studerar två år efter fullföljd gymnasieutbildning
Ungdomar från kommunens gymnasieskolor som är etablerade på arbetsmarknaden eller studerar två år efter fullföljd gymnasieutbildning är 78 % vilket ger en rankning på 25. Motsvarande indikator för ungdomar folkbokförda i kommunen är 75 % vilket ger en rankning på 61.

Grundläggande behörighet
Gymnasieelever från kommunens gymnasieskolor med grundläggande behörighet till universitet och högskola inom tre år, är 54 %. Motsvarande indikator för gymnasieelever från elever folkbokförda i kommunen är 48 % .

Utvecklingsarbete
- Vi är glada över resultatet. Det modellberäknande värdet visar att gymnasieskolornas kompensatoriska uppdrag, där vi arbetar med att möta elever efter deras förutsättningar, har gett utdelning, säger Zara Järvström, verksamhetschef på Bruksgymnasiet.

En utmaning för gymnasiet är att andelen elever på gymnasiets introduktionsprogram (IM) ökar, vilket innebär att fler elever än tidigare behöver mer än tre år på sig att ta en gymnasieexamen. Störst ökning har introduktionsprogrammet språkintroduktion (IMSPR). Programmet har fokus på svenska språket för att nyanlända elever ska kunna gå vidare till något annat program i gymnasieskolan eller till annan utbildning.

- Skolans utvecklingsarbete kommer att fortsätta genom ett intensivare arbete med att följa upp elever på individnivå – både de elever som går i våra egna skolor som de elever som är folkbokförda i kommunen som studerar på andra skolor. Här är ett nära samarbete med kommunens aktivitetsansvar viktigt såväl som ett förebyggande och hälsofrämjande arbete för att identifiera elevers olika och specifika behov, säger Zara Järvström.

 

Om Öppna jämförelser:

I Öppna jämförelser – Gymnasieskola 2017 presenterar SKL ett antal centrala nyckeltal för gymnasieskolan läsåret 2015/16. Nyckeltalen i Öppna jämförelser beskriver situationen dels utifrån elevernas hemkommun (folkbokförda elever i kommunen (oavsett vilken skola de går på), dels för de kommunala skolorna i Östhammars kommun. De kommunala skolornas resultat beskrivs också med hjälp av modellberäknade värden, där hänsyn tas till elevsammansättningen i skolorna. Indikatorerna visar bland annat genomströmning och genomsnittlig betygspoäng. I kommuner med mindre elevunderlag får varje elev ett stort utslag på resultatet och variationerna i andelar kan bli överlag relativt stora mellan åren.

 

Mer att läsa finns här:

Ladda ner Rapporten Öppna jämförelser - Gymnasieskola 2017 (PDF, nytt fönster)

Förenklad tabellbilaga i Öppna jämförelser - Gymnasieskola 2017 (Excel)

Gymnasieelever på nationella program med examen inom tre år, år 2014-2016 (Excel)

Hitta din kommuns resultat i Kolada

Kontakter

Publicerad
14 september 2017
Senast uppdaterad
14 september 2017
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret