Gå till innehållet

Vanliga frågor och svar!

Här finner du svar på de vanligaste frågorna som vi får just nu gällande cornaaviruset, covid-19. Sidan uppdateras löpande.

Har du frågor om hur kommunens verksamheter påverkas av coronaviruset covid-19 och inte hittar svar här nedan? Då kan du kontakta oss på Östhammar Direkt,  0173-860 00 eller via mejl osthammardirekt@osthammar.se

1. Allmänna frågor

 

1. Hur kan jag skydda mig själv och andra i dessa tider?

2. När ska jag kontakta vården?

3. Vad har kommunen för beredskap om smittan sprids här?

4. Får ni information vilka personer som blivit smittade i kommunen?

5. Vad gäller för mig som tillhör 70+?

6. Vad gör kommunens personal för att förhindra smittspridning?

7. Hur kan jag få hjälp med handling eller annat nödvändigt stöd?

8. Vart hittar jag information om antalet smittade i kommunen? 

9. Voinko lukea "Me autamme" sivun Suomeksi?

 

1. Hur kan jag skydda mig själv och andra i dessa tider?

Stanna hemma om du är sjuk. Har du en konstaterad covid-19 infektion ska du stanna hemma i minst 7 dagar efter insjuknande och även varit symtomfri i 48 timmar. Det är även viktigt att man är noggrann med sin handhygien, tvätta händerna noga med två och vatten. Har du sjukdomssymtom såsom feber, hosta, halsont eller andningssvårigheter som inte går äver inom ett dygn så ska du testa dig för covid-19. Tänk på att begränsa dina sociala kontakter för din och din omgivnings skull samt håll avstånd till andra människor. 

 

2. När ska jag kontakta vården? 

Enligt 1177 så behöver de allra flesta inte uppsöka vården då man kan hantera besvären själv hemifrån som vid vanlig influensa eller förkylning. Om du snabbt blir försämrad eller får svåra andningssvårigheter så ska du genast kontakta en vårdcentral eller jourmottagning. Viktigt att du ringer först så att du inte riskerar att sprida smittan vidare till andra. Om dina symtom inte går över inom ett dygn så ska du boka en tid för provtagning för att se om du har drabbats av covid -19. Ring din vårdcentral eller gå in på 1177.se och logga in för att se tillgängliga provtagningstider. 

 

3. Vad har kommunen för beredskap om smittan sprids här?

Kommunen följer utvecklingen noga och genomför åtgärder i våra verksamheter utifrån folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vi uppdaterar löpande på vår hemsida

 

4. Får ni information vilka personer som blivit smittade i kommunen?

Vi alla skyddas av patientsekretessen och där med lämnas inte några uppgifter ut om smittade, misstänkt smittade och inte heller vilka som provtagits för viruset.

Vill man veta hur många som blivit smittade så rekommenderar vi att man följer folkhälsomyndighetens uppdateringar samt även Region Uppsalas uppdateringar.

 

5. Vad gäller för mig som tillhör 70+?

Du som är 70 år och äldre omfattas av de allmänna råd som gäller för alla. Vi alla har ett gemensamt ansvar att skapa en så smittsäker miljö som möjligt för andra och för oss själva. 

 

6. Vad gör kommunens personal för att förhindra smittspridning?

Vi följer hygienrutinerna. Varje medarbetare tar ansvar och stannar hemma om de är sjuka. Vi har tydliga rutiner kring basal hygien och våra medarbetare är väl informerade om hur de ska arbeta för att förhindra smittspridning. Vi följer även noggrant folkhälsomyndighetens rekommendationer som de tagit fram.

 

7. Hur kan jag få hjälp med handling eller annat nödvändigt stöd?


Många i samhället är villiga att hjälpa till med handling åt personer som tillhör riskgrupperna. På vår sida "Vi hjälper" kan man fylla i ett formulär att du behöver hjälp samt vad du behöver hjälp med.

Här hittar du även lista på livsmedelsbutikerna i Östhammars kommun, hur du får kontakt med dem och vad de kan erbjuda. 


8. Var hittar jag information om antalet smittade i kommunen?

På Region Uppsala publiceras måndag till fredag en uppdaterad nulägesbild på antalet smittade i länet och per kommun. Den informationen hittar du här. 

 

10. Voinko lukea "Me autamme" sivun Suomeksi?

Vastaus: Kyllä, klikkaa tästä niin pääset meidän suomenkieliselle sivulle. 

Kontakta oss