Gå till innehållet

Ansträngt vattenläge i Östhammars kommun

Vattenläget i Östhammars kommun är ansträngt och vi uppmanar alla med kommunalt vatten att vara aktsamma med hur man använder sitt vatten.

Det varma och torra vädret förstärker de problem som redan finns med den begränsade vattentillgången i Östhammar kommun. Vattentäkterna som används för att leverera kommunalt vatten har visserligen fyllts på under vintern men tillgången på vatten är ändå fortsatt begränsad.

Under helgen har delar av Öregrund drabbats av missfärgat dricksvatten. Detta beror på att det tas ut för mycket vatten alldeles för snabbt ur ledningsnätet, bland annat fyller man pooler och använder dricksvatten för att sopa/dammbinda gatorna. Stora vattenuttag leder till dåligt tryck både hos kunder och i ledningsnätet, vilket även kan skapa missfärgningar.

Vi vill särskilt rikta oss till entreprenörer för att uppmärksamma dessa på att det inte är tillåtet att ta vatten från det kommunala ledningsnätet utan särskilt tillstånd, abonnemang och utrustning från Gästrike Vatten. Det är viktigt att vi har kontroll på vattenuttag och att de uttag som görs debiteras rätt kund. För mer information kontakta vår kundservice, tel 020-37 93 00 eller mejla på info@gastrikevatten.se .

Var vattensmart!

Vi vill därför uppmana invånarna i hela Östhammars kommun att även i år fortsätta spara på dricksvattnet. Här är några tips för att vara vattensmart:

  • Fyll inte poolen med dricksvatten – vare sig från egen kran eller vattenposter
  • Vattna inte gräsmatta eller planteringar med dricksvatten
  • Duscha i stället för att bada
  • Tvätta bilen i en biltvätt som återanvänder tvättvattnet
  • Fyll disk- och tvättmaskinen helt innan du kör dem

Fler tips och hur du kan vara vattensmart hittar du på vår hemsida gastrikevatten.se/var-vattensmart

Den kommunala VA-försörjningen i Östhammars kommun är mycket ansträngd. På flera orter behöver kapaciteten utökas för att möta den tillväxt som beräknas i kommunen fram till 2030. I Östhammar och Alunda tätorter nyttjas redan i dag hela den kapacitet som finns varför även kortsiktiga åtgärder behöver utredas och vidtas. Gästrike Vatten AB arbetar på uppdrag av Östhammar Vatten AB tillsammans med flera förvaltningar inom Östhammars kommun med att ta fram en plan för kommunens VA-utveckling.

 

Kontakt

Gästrike Vatten, kundservice

Telefon: 020-37 93 00

Mejl: info@gastrikevatten.se

Publicerad
29 maj 2018
Senast uppdaterad
29 maj 2018
Ämne
Gästrike Vatten AB