Gå till innehållet

Begränsad framkomlighet vid Strandgatan 3B i Öregrund den 21-24 oktober, vänligen kör försiktigt och följ anvisningarna på platsen. Frågor kan besvaras av Gästrike Vatten

Från och med den 8 september fram till slutet av oktober kommer Gästrike Vatten att genomföra en planerad läcksökning av dagvatten- och avloppsnäten i Östhammars tätort och Norrskedika. Läs mer på vår hemsida

Livsmedel- och dricksvattenverksamhet

Registrering och riskklassning

Välkommen som livsmedelsföretagare i Östhammars kommun! Innan du startar upp din livsmedelsverksamhet behöver du registrera den.
Det gör du enklast via vår e-tjänst som du når på Östhammars kommuns självserviceportal, klicka här för att komma dit. 

Du kommer sedan att få ett beslut om registrering av din verksamhet från oss. Efter att du har skickat in din anmälan får du starta efter tio arbetsdagar, även om du ännu inte har fått ett beslut från oss. I samma e-tjänst kommer du som startar en ny verksamhet också få fylla i uppgifter om vilka aktiviteter ni kommer ha i verksamheten samt verksamhetens omfattning.
Dessa uppgifter ligger till grund för riskklassificering och det antal livsmedelskontroller din verksamhet kommer att få.

Antal kontrollbesök bestäms i antal besök under en femårsperiod. Du kommer att få din riskklassning fastställd genom ett beslut från oss, antingen i samband med registreringen eller vid vårt första kontrollbesök i din verksamhet.

Klicka här om du vill läsa mer om riskklassningsmodellen som används vid riskklassning av din verksamhet
Kostnad för registrering uppgår till 1 timmes handläggningstid.

Vilka verksamheter kräver registrering?

Ibland kan det vara svårt att avgöra om den verksamhet som du vill bedriva behöver vara registrerad hos kommunen eller inte. För att din verksamhet ska räknas som ett livsmedelsföretag ska den bedrivas regelbundet och med viss grad av organisation. Det innebär alltså att det ska vara en verksamhet som inte enbart sker vid enstaka tillfällen. Graden av organisation som krävs för att bedriva verksamheten kan exempelvis innebära att särskilda utrymmen finns iordningställda för att kunna bedriva verksamheten.


Ett exempel där det inte krävs någon registrering är att tillhandahålla kaffe och kaka till kunderna på frisersalongen. Det sker kontinuerligt men kräver inte någon högre grad av organisation. För fler exempel kan du läsa mer här.

Används dricksvatten från egen brunn i din livsmedelsverksamhet?

Om du är ansvarig för en enskild brunn eller ett vattenverk som försörjer en livsmedelsverksamhet, en campingplats, en bygdegård, en samfällighet eller liknande med vatten så behöver du registrera den anläggningen.
Det gäller också om du försörjer många personer med vatten genom att leverera vatten till fler än 50 personer eller mer än 10 kubikmeter per dygn. När du anmäler en dricksvattenanläggning så innebär det att den ska registreras och riskklassificeras som livsmedelsverksamhet.

Läs mer om att registrera en dricksvattenanläggning här

Anmäla ändring eller avsluta en livsmedelsverksamhet

Vid betydande ändringar i din verksamhet behöver du meddela oss, detsamma gäller om verksamheten upphör.
Betydande ändringar kan vara exempelvis ägarbyte, ny adress eller ändrad hantering och beredning av livsmedel i befintlig anläggning. Du kan anmäla ändringar eller avsluta din livsmedelsverksamhet via vår e-tjänst.

Regler och tillsyn

Det finns många regler för dig som livsmedelsföretagare att ta hänsyn till. Någonting som kan vara bra att tänka på är att livsmedelslagstiftningen i huvudsak är en målinriktad lagstiftning, vilket innebär att det kan finnas flera olika sätt att uppnå lagstiftarens mål. Därför är det viktigt att du utgår ifrån de förutsättningar som finns i just din verksamhet.

På livsmedelsverkets webbplats finns mycket bra information för dig som driver livsmedelsföretag. Där finns också branschriktlinjer som kan vara till hjälp för dig. Branschriktlinjer är ofta framtagna av just din bransch, och kan beskrivas som förslag till hur livsmedelsföretagare kan utforma sin verksamhet för att uppnå målen i lagstiftningen.
De branschriktlinjer som finns publicerade på livsmedelsverkets hemsida är granskade och bedömda av livsmedelsverket.

Hur ser en kontroll ut?

En livsmedelskontroll kan se olika ut beroende på vilken typ av verksamhet du har. Utifrån vilka risker som finns planerar vi kontrollen för att vara så verkningsfull som möjligt gällande just din verksamhet. Förutom själva inspektionen på plats i din verksamhet så ingår även förberedelser och efterarbete. Dessa olika delar kan variera i tid beroende av verksamhet, risker i verksamheten eller om brister konstateras. I förarbetet ingår planering av kontrollen genom exempelvis inläsning av ärendet.
Efter en kontroll består arbetet bland annat av dokumentering, rapportskrivning och diarieföring. Det kan också behövas kontakt med andra myndigheter eller handläggare.

Vad kostar en kontroll?

Livsmedelskontroll debiteras per påbörjad halvtimme nedlagd handläggningstid. Aktuell timavgift är för år 2025: 1650 kr/timme för ordinarie kontroll och 1570 kr/timme för uppföljande kontroll. Debiteringen sker efter kontrollen och din kostnad kan variera beroende av vilken typ av verksamhet du bedriver och vilka risker du hanterar, samt verksamhetens omfattning. Du betalar även för förarbete, vilket till exempel innebär planering av kontroll och inläsning av ärendet men också bokning och hämtning av bil och annan förberedelse inför kontrollen. Även efterarbetet ingår i kontrolltiden och det innefattar bland annat diarieföring, författande av kontrollrapport och avgiftsbeslut, kontakt med andra myndigheter och dig som verksamhetsutövare. Om avvikelser konstateras påverkas tiden för efterarbete. En normal, okomplicerad kontroll beräknas ta ungefär 4 timmar.

Nya regler om vildsvin

Från 4:e november 2024 träder nya föreskrifter om jägares leveranser av små mängder vildsvin och kött av vildsvin (LIVSFS 2024:6) i kraft. Du kan även läsa mer om det på livsmedelsverkets hemsida gällande detta. 

Ursprungsmärkning av kött

Från den 1:a mars behöver du som livsmedelsföretagare kunna informera om köttets ursprung till gästerna. Detta gäller dig som bereder kött i din verksamhet och sedan serverar till slutkonsument. Du kan läsa mer om de nya reglerna här.

Behöver du råd?

Om du har frågor eller andra funderingar gällande din livsmedelsverksamhet, eller vill veta vad som gäller inom ett visst lagstiftningsområde kan vi hjälpa dig med vägledning. Kontakta då Östhammar Direkt så kommer en livsmedelsinspektör att kontakta dig så snart vi har möjlighet. Genom att beskriva lite kort vad ärendet gäller hjälper du oss att vara så förberedda som möjligt för att kunna hjälpa dig.

Det kan vara bra att fundera över om din verksamhet behöver andra tillstånd eller lov, exempelvis bygglov vid mobil verksamhet. Om du känner dig tveksam är det alltid bra att höra av dig till kommunen med dina frågor.

Boka ett möte med oss

Östhammars kommun erbjuder dig som vill starta verksamhet i kommunen en timme gratis rådgivning genom ett så kallat lotsmöte. Då har vi möjlighet att samla tjänstemän från olika enheter för att ge vägledning inom sina specifika områden. Det kan tillexempel handla om att du kan behöva söka bygglov för ändrad användning om du ska starta upp en livsmedelsverksamhet i lokaler där det tidigare varit någon annan verksamhet.

För att anmäla intresse för ett lotsmöte, skicka din förfrågan till lots@osthammar.se

Vill du veta mer kan du gå in på denna sida

Kontakta Östhammar direkt