Gå till innehållet

Från och med den 8 september fram till slutet av oktober kommer Gästrike Vatten att genomföra en planerad läcksökning av dagvatten- och avloppsnäten i Östhammars tätort och Norrskedika. Läs mer på vår hemsida

Begränsad framkomlighet på väg C288 mellan Hökhuvud och Börstil under vecka 45-52 oktober, vänligen kör försiktigt och följ anvisningarna på platsen.

Kommunfullmäktigesammanträdet och hur man väcker ärenden

Kommunfullmäktiges möten är öppna för alla att följa, både på plats och via webb-tv. Som förtroendevald har du flera sätt att lyfta frågor och driva ärenden, bland annat genom motioner, interpellationer och enkla frågor.

Kommunfullmäktiges sammanträden är offentliga och öppna för allmänheten. Allmänheten har rätt att närvara och lyssna på sammanträden men de har inte rätt att yttra sig eller på andra sätt uttrycka åsikter. Kommunfullmäktiges sammanträde sänds även via webb-tv på Östhammars kommuns hemsida. Du som ledamot eller tjänstgörande ersättare i kommunfullmäktige kan initiera ärenden och väcka frågor på en rad olika sätt. Exempelvis kan detta ske genom att lämna motioner, ställa interpellationer och enkla frågor.  

Hur man väcker ärenden

Motion

Genom att väcka en motion startar du ett ärende kring en fråga som du vill att kommunen ska fatta ett visst beslut i.  

Så går det till att väcka en motion  

  1. En motion både initieras och slutbehandlas i kommunfullmäktige. När du lämnat in din motion anmäls den på kommunfullmäktige, d.v.s. den sätts upp på dagordningen.  
     
  2. Därefter beslutar kommunfullmäktige om hur motionen ska beredas/ utredas. Inlämnad motion bereds alltid av kommunstyrelsen, med anledning av kommunallagens beredningstvång, och eventuellt av berörd facknämnd utifrån det sakområde som motionen berör.  
     
  3. Efter att motionen beretts i kommunstyrelsen och i eventuella facknämnder går motionen tillbaka till kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut. En motion ska beredas inom sådan tid att fullmäktige kan fatta ett beslut i ärendet inom ett år. Hinns detta inte med ska en avrapportering ske innan året har gått och fullmäktige kan då välja att avskriva motionen från vidare handläggning. I Östhammars sker denna avrapportering till kommunfullmäktige i april och november.  

Hur skapar du en motion?  

  • Motionen ska vara skriftlig och personligt undertecknad av en eller flera ledamöter. 
  • Motionen ska innehålla förslag till beslut och motivering till förslaget. 
  • Ämnen av olika slag får inte tas upp i samma motion. 
  • En ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde 
  • Varje parti i kommunfullmäktige har mallar för motioner med respektive partis logotype. Använd gärna denna mall. 
  • Motionen lämnas in till kommunfullmäktiges sekreterare senast två dagar innan fullmäktige sammanträder eller lämnas vid ett sammanträde med fullmäktige.  

I kommunfullmäktiges arbetsordning anges talartiden för motionsdebatten och regler inlämnande och hantering av motioner. Arbetsordningen finns att ta del av i arbetsrummet för KF. 

Interpellation

Med interpellation menas att en fråga ställs av den enskilda ledamoten till en förtroendevald med direkt politiskt ansvar för ett visst område (ordförande i nämnd eller fullmäktigeberedning t.ex.).  
 
Det som skiljer en interpellation mot en fråga är att en interpellation kräver ett utförligare svar än en fråga. Interpellationsrätten är mycket viktig ur ett demokratiskt perspektiv eftersom det utgör ett kontrollmedel över nämnderna vid sidan av den kommunala revisionen.  
 
Värt att veta är att interpellationer inte leder till några beslut av kommunfullmäktige.  

Så går det till att ställa en interpellation  

När du har lämnat in din interpellation anmäls den av sekreteraren till kommunfullmäktige, det vill säga att den tas upp på dagordningen inför sammanträdet. Interpellationen ska besvaras vanligen på nästkommande möte, men kan även besvaras på det möte interpellationen väcks. På sammanträdet sker en interpellationsdebatt där samtliga ledamöter och ersättare har rätt att delta.  

Hur skapar du en interpellation?  

  • Interpellationen ska vara skriftlig och personligt undertecknad av en ledamot. 
  • Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt. 
  • En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. 
  • Interpellationen ska rikta sig till ordföranden i den nämnd/ fullmäktigeberedning som är ansvarig för sakinnehållet i interpellationen. 
  • Interpellationen ska ha ett bestämt innehåll och vara försedd med motivering. 
  • Interpellationer får bara röra ärenden som fullmäktige, kommunstyrelsen eller någon annan nämnd ansvarar för. 
  • Interpellationer bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för kommunen. 
  • Interpellationer om allmänpolitiska frågor och ärenden om myndighetsutövning som rör en enskild person får inte ställas. 
  • Om ditt parti har en mall för interpellationer så använd gärna den. 
  • Den ledamot som har ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.  

Vill ledamot eller tjänstgörande ersättare framställa interpellation gäller följande utöver vad som stadgas i kommunallagen. 

  • Interpellation ska lämnas till kommunfullmäktiges sekretariat, senast arbetsdagen före sammanträdesdagen då den är avsedd att framställas. Både en signerad version och en digital version som texten kan kopieras från ska lämnas in.
  • Interpellation som inlämnats mindre än 10 dagar före sammanträdet besvaras vid sammanträdet närmast efter det då interpellationen ställs.
  • Interpellationer som inlämnas senast 10 dagar innan sammanträdesdagen bör besvaras på det sammanträde som den läggs fram.
  • Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt. Interpellanten bör ges tillfälle att senast dagen före det sammanträde, då interpellationen ska besvaras, ta del av svaret i skriftlig form. Svaret ska lämnas i en digital version som texten kan kopieras från.
  • Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör intas i tillkännagivandet om sammanträdet.
  • Kommunstyrelsens ordförande får överlämna interpellation som framställts till honom till annan ledamot av styrelsen som på grund av sitt uppdrag har särskilda förutsättningar att besvara interpellationen eller till ledamot i styrelsen för aktiebolag, ekonomisk förening eller stiftelse som har utsetts av kommunfullmäktige. Överlämnandet förutsätter att ledamoten har förklarat sig beredd att besvara interpellationen.
  • Talarordningen vid interpellationsdebatt är (förutom vad som i övrigt bestämts om talartid och talarordning): 
    - Den som ställt en interpellation redogör för sin interpellation. 
    - Den som besvarar interpellationen redogör för svaret.  
    - Repliker och fortsatt överläggning i ärendet enligt vad som är bestämt om talartid och talarordning. 

I kommunfullmäktiges arbetsordning anges talartiden för interpellationsdebatten samt regler för inlämnande och hantering av interpellationer. Arbetsordningen finns att ta del av i arbetsrummet för KF. 

 

Fråga

Likt motioner och interpellationer har du som är ledamot eller tjänstgörande ersättare i kommunfullmäktige rätt att ställa frågor. Ur ett demokratiskt perspektiv är frågor viktiga eftersom det är ett sätt att få in upplysningar och styra debatten.  
 
Till skillnad mot interpellationer får frågor endast debatteras av den som har ställt frågan och den som besvarar den. Notera att kommunfullmäktiges presidium har rätt att omvandla en fråga till en interpellation om den bedöms vara för omfattande för att vara en fråga.  

Så går det till att ställa en fråga  

När du har lämnat in den enkla frågan anmäls den av kommunfullmäktiges sekreterare till dagordningen för sammanträdet. Debatten är begränsad till dig som frågeställare och den ledamot som besvarar frågan.  

Hur gör du för att ställa en fråga?  

  1. Frågan ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad av en ledamot.
  2. Fråga ska lämnas till kommunfullmäktiges sekretariat, senast arbetsdagen före sammanträdesdagen då den är avsedd att framställas.Både en signerad version och en digital version som texten kan kopieras från ska lämnas in.
  3. Frågan ska kunna besvaras utan större beredning.
  4. Den tillfrågade ska närvara vid sammanträdet.
  5. Frågan bör besvaras vid det sammanträde vid vilket den har ställts.
  6. I debatt med anledning av frågan får endast den som framställt frågan och den tillfrågade delta. 

I kommunfullmäktiges arbetsordning anges talartiden för frågor och regler för inlämnande och hantering av frågor vid kommunsfullmäktigesammanträdet. Arbetsordningen finns att ta del av i arbetsrummet för KF.