Gå till innehållet

Från och med den 8 september fram till slutet av oktober kommer Gästrike Vatten att genomföra en planerad läcksökning av dagvatten- och avloppsnäten i Östhammars tätort och Norrskedika. Läs mer på vår hemsida

Begränsad framkomlighet på väg C288 mellan Hökhuvud och Börstil under vecka 45-52 oktober, vänligen kör försiktigt och följ anvisningarna på platsen.

Nämndsammanträdet och hur man väcker ärenden

Ordföranden ansvarar för föredragningslistan och för att de ärenden som nämnden ska handlägga blir beredda.  
Kommunens beslutsprocess bygger på skriftligt material. Detta för att de förtroendevalda i tid ska kunna sätta sig in i ärendet men också för att allmänheten genom offentlighetsprincipen ska kunna följa den kommunala beslutsprocessen. Det ska också vara möjligt i framtiden att ta del av underlag och beslut som fattas idag.  
 
Inför sammanträdena skickas sammanträdeshandlingarna elektroniskt till alla ledamöter och ersättare via arbetsrummet för kommunfullmäktige eller respektive nämnd. I de fall då ett ärende är mycket brådskande kan det hända att handlingarna läggs fram först på sammanträdet.  

Initiativrätt

Initiativrätt

Som ledamot i en nämnd har du rätt att ta initiativ till att väcka nya ärenden i nämnden, (extraärenden). Denna rättighet framgår tydligt av kommunallagen och benämns som initiativrätt.  

 
Så går initiativrätt till  

  • Ledamoten måste tjänstgöra vid sammanträdet för att initiera ärendet.
  • Nämnden beslutar genom majoritetsbeslut om och hur ärendet ska beredas. Något beredningstvång gäller inte för nämnderna, förutsatt att ärendet inte gäller myndighetsutövning. 
  • Vid sammanträdet avgörs:  
    - om ärendet ska avgöras direkt  
    - om ärendet ska remitteras för att beredas, eller  
    - om ärendet ska bordläggas