Gå till innehållet

Budget- och skuldrådgivare/försörjningsstödshandläggare

Arbetsplats

Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.

Nu söker vi en budget- och skuldrådgivare/försörjningsstödshandläggare
till vuxenenheten. På vuxenenheten arbetar handläggare med missbruk, dödsboanmälan, budget- och skuldrådgivning, våld i nära relation samt försörjningsstöd. Vi är 12 personer i arbetsgruppen som inkluderar två utredningsadministratörer och en enhetschef. Vi är en kollegial, positiv och stöttande arbetsgrupp där samarbete är viktigt. Då jobbet innebär många kontaktytor är det viktigt att du har förmåga att vårda och bygga goda relationer. Färdigheter som kommunikation, ansvarstagande och prestigelöst samarbete är viktiga för oss liksom ett gott bemötande.

Passar ovanstående in på dig? Vänta inte med att skicka in din ansökan då intervjuer kommer att ske löpande, vi ser fram emot att läsa din ansökan! Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.

Arbetsbeskrivning

I rollen som budget- och skuldrådgivare kommer du att arbeta med att ge information till kommunens invånare som behöver stöd inom privatekonomisk rådgivning, skuldsanering och hjälp med att ansöka om skuldsanering. Syftet är att ge stöd och vägledning i att hitta långsiktiga och hållbara lösningar utifrån den enskildes behov och förmågor. I arbetsuppgifterna kommer du tillsammans med den enskilde se över inkomster, utgifter och skulder samt ge råd och tips hur man förbättrar sin ekonomiska situation samt informera om alternativa lösningar.

I rollen som försörjningsstödshandläggare blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter handläggning och beslutsfattande gällande rätten till försörjningsstöd. Hos oss får du möjlighet att följa den enskilde från första ansökan till självförsörjning. Du ges stora möjligheter att själv utforma det arbetsrehabiliterande arbetet tillsammans med den enskilde och samverkanspartners och målsättningen är att du ska ha max 35 ärenden på en heltid. Då vi är en liten kommun med korta vägar till och mellan samarbetspartners har vi utrymme för flexibla lösningar.

Om du söker utveckling i en mindre grupp med en stabil grund kombinerad med framåtanda så har vi jobbet för dig. Vi erbjuder dessutom förskottssemester och möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra lediga dagar, friskvårdsbidrag, tjänstepension och konkurrenskraftig lön. Viss möjlighet till att arbeta på distans.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Kvalifikationer

Vi söker dig med ekonomutbildning, socionomexamen, beteendevetenskaplig utbildning eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av socialt arbete samt erfarenhet från att ge rådgivning till människor i utsatta situationer. Du besitter goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Körkort är ett krav då den här rollen innebär resor i och utanför kommunen.

Har du tidigare erfarenhet av arbete som budget- och skuldrådgivare är det meriterande. Det är även meriterande om du har utbildning i Konsumentverkets grundutbildning i budget- och skuldrådgivning, eller annan likvärdig utbildning. Har du tidigare erfarenhet från en roll som inneburit kontakt med andra myndigheter såsom Försäkringskassan, Kronofogden eller Skatteverket är det också meriterande.
Vi använder i dagsläget verksamhetssystemet Pulsen Combine, men kommer under hösten 2024 påbörja implementering av nytt verksamhetssystem, Cambio Viva, som ska vara i drift under nästa år och har du erfarenhet från det är det ett stort plus. Har du MI utbildning är det också ett plus.

Du driver arbetet framåt självständigt och du arbetar effektivt även i mer stressfulla perioder. Du lyssnar och kommunicerar med personer du arbetar med för att skapa ett bra samarbetsklimat. Du är omtänksam och bidrar till upplevelsen att vi arbetar tillsammans. Du arbetar väl tillsammans med andra över gränserna, både internt och externt.

Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.

Utdrag ur belastnings- och misstankeregistret krävs vid anställning.

I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.

När du söker jobb hos oss ber vi dig använda vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan, märkt med referensnummer till:

Östhammars kommun
Kommunledningskontoret, HR
Box 66
742 21 Östhammar

Sök jobbet

Publicerades
8 juli 2024
Ansök senast
25 juli 2024
Avdelning
Myndighet omsorg
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid 100%
Tillträde
2024-09-02 eller Enligt ök
Referensnummer
KS-2024-556
Kontaktpersoner
Birgitta Engvall
Biträdande enhetschef
0173-86367
birgitta.engvall@osthammar.se
Facklig representant
Eva-Lena Grannas
Vision
0173-855 14
Eva-Lena.Grannas@osthammar.se