Lärorik sommarsatsning gav närmare samarbete med krögarna
För att öka tryggheten och skapa en bättre dialog med både restaurangägare och närboende har kommunen satsat på närvaro under sommarens kvällar och nätter i Öregrund och Österbybruk. Genom att finnas på plats har arbetet lett till nya insikter, stärkt samarbete med företagarna och en tydligare kontakt med både invånare och polis.
Under sommaren har kommunen gjort en särskild satsning för att öka tryggheten och förbättra dialogen med restaurangägare och närboende. Restauranginspektörer har varit ute på kvällar och nätter för att mäta ljudnivåer, kontrollera livsmedel samt säkerställa att upplåtelser av allmän plats har skötts enligt reglerna.
– Det har varit en lärorik sommar. Vi har lärt oss mycket av att vara på plats och fått en större förståelse för situationen, säger Ulf Andersson, samhällsbyggnadschef.
Närvaro på plats gav nya insikter
Totalt har personal varit ute vid 25 tillfällen under kvällar och nätter. Arbetet har handlat om att vara en aktiv part på plats – inte bara som kontrollant, utan också som stöd för företagarna.
– Den största utmaningen var att det var otrampad mark, både för oss som kommun och för företagarna. Vi har inte arbetat på det här sättet tidigare, och företagarna är inte vana vid att kommunen är med hela tiden. Vi ville visa att vi är en kollega och ett stöd, inte bara en myndighet som kontrollerar, säger Ulf.
Det här arbetssättet är en del av kommunens utvecklingsprogram för att bli en mer serviceorienterad myndighet – där fokus ligger på att hjälpa verksamheter att göra rätt från början.
Resultat och effekter
Enligt Ulf har satsningen lett till ett närmare samarbete med företagarna, bättre kontakt med närboende och en tydligare dialog med polisen. Även nöjd-kund-index (NKI) har ökat jämfört med tidigare år.
– Vi känner varandra på ett helt annat sätt nu. Företagarna uppskattar att vi är aktiva och närvarande, och närboende har uttryckt att de tycker det är bra att vi finns på plats, säger Ulf.
Lärdomar inför framtiden
En viktig lärdom är att kommunen ska fortsätta vara fysiskt närvarande. Genom att agera snabbare när situationer uppstår – oavsett om det handlar om ljudnivåer eller andra frågor.
– Vi behöver vara ännu snabbare på bollen. Det är viktigt att ta diskussionen kort efter att något har hänt, så att frågan fortfarande är aktuell och går att lösa på ett bra sätt, säger Ulf.
Sommaren visar att kombinationen av dialog, närvaro och samarbete mellan kommun och företagare kan göra skillnad för trivseln i kommunen.