Gå till innehållet

Stormskador tar tid att reparera

Vattenfall Eldistribution arbetar med alla tillgängliga resurser för att säkra elleveranserna till de som saknar ström i de värst drabbade områdena längs Upplandskusten, Roslagen och i Stockholms skärgård. Men skadorna på elnätet efter stormen Alfrida är omfattande och kommer att ta lång tid att reparera.

I vissa områden i Roslagen kan det dröja till den 10 januari innan alla kunderna har strömmen tillbaka. I Stockholms skärgård är prognosen för närvarande att alla kunder har strömmen tillbaka på kvällen den 7 jan. Observera att detta är prognoser.  

Träd på ledningar

Vattenfall Eldstribution är tacksamma för om de som ser träd på ligger på ledningar anmäler det till telefon 020-82 58 58. Tänk på att aldrig gå fram till en elledning som fallit till marken då den kan vara strömförande. Försök inte själv att ta bort träd som blåst omkull på en elledning.

Frågor om ersättning och skadestånd

Vattenfall Eldistribution ger avbrottsersättning beroende på strömavbrottets längd. Du har som kund möjlighet att göra en skadeanmälan för att begära ersättning för boende på hotell, skadad mat, milersättning för resor till följd av elavbrottet, din lunch på restaurang mm. Läs mer här:

https://www.vattenfalleldistribution.se/kundservice/dina-rattigheter/avbrottsersattning-och-skadeanmalan/

Aktuell störningsinformation finns på: http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/stromavbrott.htm, där läget uppdateras löpande.

Dessutom kan appen "Avbrottsinfo" laddas ned kostnadsfritt på Google App Store eller i Mac App Store.

Vattenfall Eldistributions Facebook-sida uppdateras löpande: https://www.facebook.com/VattenfallEldistribution/

Publicerad
5 januari 2019
Senast uppdaterad
5 januari 2019
Ämne
Stormen Alfrida