Inriktningsbeslut
Östhammars kommun arbetar tillsammans med andra aktörer för att förebygga brott och skapa tryggare miljöer. Med hjälp av så kallade inriktningsbeslut väljer vi ut vilka frågor som är mest aktuella att arbeta med just nu – till exempel trygghet i hemmet, minskad skadegörelse och skydd mot bedrägerier.
Vad är ett inriktningsbeslut?
När vi tagit fram en gemensam lägesbild med prioriterade åtgärder fattar vi beslut om inriktning, för att kunna jobba med det som för tillfället är mest aktuellt. Tidigare inriktningsbeslut har till exempel handlat om att ha medborgardialoger, bland annat för att komma till rätta med störande buskörning med A-traktorer.
Vad är aktuella inriktningsbeslut just nu?
Vi kommer att fortsätta arbeta för att stärka tryggheten i hemmet. Det gäller både brott i nära relationer, hot och våld samt stölder och inbrott i bostäder. Vi vill gärna se fler initiativ från civilsamhället, liknande brottssamverkan och grannsamverkan.
Beslutade prioriteringar för kommunens brottsförebyggande arbetet
Insatser
Trygghetsvandring
Trygghetsarbetet är tydlig utpekat som strategiskt viktigt, det är återkommande och följs upp regelbundet. Exempelvis görs trygghetsvandringar och nulägesanalyser över lekplatser och andra miljöer för att höja trygghetskänslan samt ett antal projekt där man arbetar med förstärkt belysning. Trygghetsvandringarna görs tillsammans med polisen i syfte att lokalisera platser som upplevs otrygga och för att identifiera lämpliga åtgärder.
Bevakningsföretag
Det förekommer en del stök och skadegörelse i våra tätorter. Det är miljöer som vi vill ska vara trivsamma och trygga för alla. För att komma till rätta med problemet har vi bland annat haft en utökad närvaro av vårt bevakningsföretag på vissa platser och vi fortsätter att ha en nära samverkan med polisen. Vi har även börjat arbeta mer med kameraövervakning. Samtidigt uppmuntrar vi vårdnadshavare och andra trygga vuxna att röra sig mer ute i miljöer där ungdomar samlas, för att öka tryggheten och stävja skadegörelse.
Information bedrägerier
Antalet anmälningar om bedrägerier har ökat. Tyvärr är äldre personer ofta måltavla för bedragare, men genom följa några enkla råd kan du minska risken för att bli lurad.
Här kan du läsa om vanliga typer av bedrägerier och hur du kan skydda dig mot dem:
Telefonbedrägerier
Bedragare ringer och utger sig för att vara från en myndighet, bank eller en välkänd organisation. De försöker ofta få dig att lämna ut personliga uppgifter eller bankinformation.
Nätfiske
Bedragare skickar falska e-postmeddelande eller sms som ser ut att komma från välkända företag eller myndigheter. Målet är att få dig att uppge bankuppgifter eller lösenord eller att få dig att gå in på en falsk hemsida.
ID-kapning
Genom att stjäla dina personuppgifter kan bedragare ta lån eller köpa varor i ditt namn.
Så här skyddar du dig:
1. Lämna aldrig ut personliga uppgifter om du är osäker på mottagaren
Seriösa företag och myndigheter kontaktar aldrig dig och frågar efter bankinformation, personnummer eller koder via telefon, mejl eller sms. Riv eller strimla dokument som innehåller känsliga uppgifter innan du slänger dem.
2. Var försiktig med Bank-ID
Använd endast ditt Bank-ID när du själv har initierat ett ärende. Kontrollera noggrant vad du godkänner och uppge aldrig dina koder eller använd Bank-ID på uppmaning av någon annan.
3. Var skeptisk mot oväntade samtal och besök
Om någon ringer eller knackar på och säger sig representera en organisation, be om legitimation och kontakta vid osäkerhet organisationen direkt för att verifiera uppgifterna.
4. Undvik att klicka på länkar
Klicka inte på länkar i mejl eller sms om du inte vet vem avsändaren är. Bedragare kan försöka efterlikna utskick från seriösa aktörer. Var särskilt försiktig med meddelande om att du har vunnit något, låter det för bra för att vara sant så är det troligen det.
Om du blir utsatt:
Anmäl direkt: Kontakta polisen och gör en anmälan om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri.
Kontakta din bank: Om du har lämnat ut bankuppgifter eller om pengar har försvunnit från ditt konto, kontakta din bank omedelbart.
Sök stöd: Det kan vara påfrestande att bli utsatt för bedrägeri. Prata med någon du litar på och tveka inte att söka hjälp från organisationer som erbjuder stöd till brottsoffer.
För mer information och tips, besök gärna Polisens, Brottsofferjourens, Stöldskyddsföreningens och Hallå konsuments webbplatser:
Bedrägeri | Polismyndigheten (polisen.se)
Bedrägeribrott mot äldre - BOJ (brottsofferjouren.se)
Bedrägerier mot äldre ökar – så skyddar du dig - Stöldskyddsföreningen (stoldskyddsforeningen.se)
Bankbedrägerier och kortbedrägerier | Konsumentverket (konsumentverket.se)