Gå till innehållet

Vattenavstängning i delar av centrala Östhammar, måndag kl. 9-11. Mer information och vilka gator som berörs finns på Gästrike Vatten´s webbplats

Hälsostrategens fem tips för god kost och sömn

Peter Bender är hälsostrateg på Östhammars kommun. Han har tidigare i veckan berättat om vikten av träning och social gemenskap för att vi ska må bra. I dag ger han dig sina bästa tips gällande kost och sömn.

– Vi pratar ofta om kost. Men vila och sömn är kanske den absolut viktigaste faktorn för att vi ska må bra. Det är när vi sover som hela kroppen och hjärnan rensas på slaggprodukter. I drömmen kan vi bearbeta det som hänt under dagen, säger Peter Bender och tipsar att det finns många bra föreläsningar på Youtube gällande sömn och vad som är bra att tänka på. 

Hälsostrategens fem kost- och sömntips:

  • När du går upp på morgonen börjar du att bygga upp din sömnskuld. Gå ut och rör på dig på förmiddagen, när det är ljust, för att signalera till hjärnan att det är dag och du är aktiv. Då vaknar hjärnan till, jämfört med om du sitter stilla i ett mörkt rum till klockan 12.
  • Tallriksmodellen funkar! Ät vid regelbundna tider och låt det helst inte gå mer än tre timmar mellan målen på dagen. Då håller sig blodsockernivån på en jämn nivå och du slipper akuta hungerkänslor som gör att du trycker i dig maten och får mer energi än kroppen kan göra av med.
  • Socialstyrelsen har kommit med nya rekommendationer vad gäller mat för dig som är äldre. Har du minskad aptit och tycker det är svårt att få i dig enligt tallriksmodell, så rekommenderas du att äta protein och bra fetter först. Sedan äter du salladen och potatisen om du orkar.
  • Låt det gå tre timmar mellan sista målet för dagen tills du går och lägger dig. Det hjälper kroppen att varva ner och att ställa in sig på viloläge i stället för att jobba med att smälta maten.
  • Alkohol är generellt dåligt för sömnen. Varje natt behöver vi gå igenom de tre sömnfaserna. Först ytligt, sen djupsömn och sedan drömsömnen. Sömncykeln tar mellan 90 och 120 minuter och börjar sedan om igen. Om du druckit alkohol kan det hända att du inte kommer ner i djupsömn, eller att den blir kortare och av sämre kvalitet.     

Och som ett bonustips tillägger Peter Bender:

– Social samvaro och att ha kul är de viktigaste faktorerna, vid sidan om vila och sömn.

Det här är Må bra-veckan

9-13 november har Östhammars kommun fokus på psykisk hälsa. Må bra-veckan arrangeras över hela landet på initiativ av Socialstyrelsen och riktar sig inte bara till den som mår dåligt, utan handlar minst lika mycket om att just må bra. Via länken nedan hittar du mer information och kan även anmäla dig till veckans digitala diskussioner.

Publicerad
12 november 2020
Senast uppdaterad
12 november 2020