Gå till innehållet

Nya arbetssätt ska lyfta hemtjänsten

Arbetet med att förbättra personalkontinuiteten inom hemtjänsten fortsätter. Mindre arbetsgrupper och ökad samordning ger resultat och förhoppningen är att den nya modellen kommer att innebära vinster för både brukare, personal och kommunens ekonomi.
– Det nya arbetssättet innebär att vi i högre grad kan träffa samma brukare, vilket innebär en förbättrad vårdinsats. Det känns bra, säger Jesper Borg, undersköterska i hemtjänsten.

En allt mer åldrande befolkning i kombination med ekonomiska underskott har föranlett beslut om nya arbetssätt inom hemtjänsten i Östhammars kommun. Främst ska personalkontinuiteten öka.
  – Brukarna vill ha färre medarbetare, vilket möjliggör en bättre relation där man lär känna varandra och vårdbehovet, säger Sabina Ståhl (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
Hon berättar att nya arbetssätt utretts och förberetts sedan ett år. Nu genomförs de i verksamheten, med olika takt i olika områden beroende på förutsättningarna. 

Ökad trygghet för brukarna

– De flesta tycker det här är positivt och för oss är det viktigt med förankring och dialog, så att alla förstår och kan ta till sig ett förändrat tanke- och arbetssätt, säger hon.
Målet är ökad trygghet för brukarna, mindre stress för personalen och en ekonomi i balans.
  – Vi kommer att följa resultat och utveckling varje månad och hoppas kunna förbättra kommunens bottenresultat vad det gäller personalkontinuitet, säger Sabina. 

Sabina Stål (KD)_small

Sabina Ståhl (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Viktigt med kontinuitet

Jesper Borg har jobbat i hemtjänsten i Alunda i åtta år. Han trivs med varierande arbetsuppgifter och med att ha ett jobb som gör skillnad för människor. Han kör som regel samma runda, till brukare i trakten kring Ekeby.
  – Det är viktigt med kontinuiteten, att lära känna brukarna och veta vad som förväntas vid varje besök, säger han.
Det skapar tillit och ömsesidig trygghet, vilket förenklar och förbättrar vårdinsatsen. Därför gillar han förändringsarbetet som pågår, med personalkontinuiteten i fokus. 

Personliga önskemål

Jobbet i hemtjänsten kan vara stressigt, i synnerhet vid personalbortfall. Restiden mellan brukarna är en annan försvårande faktor för hemtjänsten i en landsbygdskommun. Tiden hos brukarna är noggrant planerad och halkar personalen efter i schemat kan det påverka känslan av att hinna med jobbet på ett tillfredsställande sätt.
  – Brukarnas behov styr och så måste det förstås vara. Beträffande schemaändringarna har vi fått lämna in personliga önskemål och på senare tid upplever jag att vi blir lyssnade på. Arbetsgivaren tillmötesgår personliga önskemål när det är möjligt och är mån om oss medarbetare, säger Jesper. 

Premie för personalfrämjande aktiviteter

Stress, hög arbetsbelastning med sjukskrivningar till följd är på sina håll ett problem inom hemtjänsten. Med hjälp av bättre planering och en bättre schemaläggning hoppas nämnden kunna komma tillrätta med det. För att stimulera framdriften av det nya tanke- och arbetssättet har nämnden utlyst en premie för hemtjänstpersonalen. Den arbetsplats som har bästa procentuella förbättringen vad gäller personalkontinuitet kommer att få 25 000 kronor att använda till personalfrämjande aktiviteter.
  – Nämnden är villig att lyssna, skruva på beslut när vi kan och att skjuta till eventuella resurser. Vi vill ha en bättre personalkontinuitet - för våra brukare och för våra medarbetares skull, säger Sabina.

Kontakter

Publicerad
27 februari 2024
Senast uppdaterad
27 februari 2024
Ansvarig organisation
Omsorgskontoret