Registerkontroll vid anställning av omsorgspersonal
Östhammars kommun har infört registerkontroll vid anställning av omsorgspersonal. Åtgärden som infördes den 1 mars i år ska bidra till ökad trygghet för brukare och deras anhöriga.
Tankarna på att införa registerkontroll av omsorgspersonal har funnits med ett tag. Redan 2023 fick förvaltningen i uppdrag av vård- och omsorgsnämnden att ta fram förslag på riktlinjer och plan för införande av utdrag ur belastningsregistret.
Syftet med att införa registerkontroll var att öka tryggheten när insatserna utförs i den enskildes hem. Där är behovet av skydd störst eftersom det saknas insyn och kontroll.
– Ett utdrag ur belastningsregistret inför anställning minskar risken att någon skulle kunna utsättas för brott och kränkande behandling i sitt hem, säger Sabina Ståhl (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
Ett rimligt krav
Införandet av registerkontrollen komplicerades av dataskyddsförordningen (GDPR) men efter att regeringen utrett behovet och meddelat avsikten att införa lagstöd för registerkontroll även inom äldreomsorgen fattades beslut i kommunstyrelsen den 1 mars 2025. Den nya rutinen innebär att alla som ska erbjudas anställning eller hyras in för att jobba inom omsorgen i Östhammars kommun ska lämna utdrag ur belastningsregistret och misstankeregistret.
– Det är ett rimligt krav att ställa på personal som ger omsorg och omvårdnad inom äldreomsorgen, hälso- och sjukvård och LSS, säger Sabina Ståhl.
Införandet innebär att brukare och deras anhöriga kan känna en större trygghet vid insatser i hemmet.
Följer regelverket
Obligatorisk registerkontroll gäller enligt skollagen för den som ska arbeta inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Likaså sker när socialtjänsten ska rekrytera personal som ska arbeta med barn. Från och med den första juni 2025 är regeringens plan att lagändringen införs så att detsamma gäller för personal inom omsorgen.
– Det är viktigt att vi följer regelverket och är en ansvarsfull arbetsgivare, säger Åsa Lindberg, HR-chef.