Gå till innehållet

Tills vidare råder bevattningsförbud för det kommunala vattnet i Östhammar, Öregrund, Gimo, Gräsö, Hargshamn och Hökhuvud. Läs mer på Gästrike Vattens hemsida

Vi ska bli bättre på service

Vi vill bli bättre på att ge dig bra service. Vi tänker därför skapa en kommungemensam servicetjänst. I korthet innebär det en kundtjänst som ska hjälpa dig bättre och snabbare.

Undersökningen ”Kommunens kvalitet i korthet” genomfördes 2011 av Sveriges Kommuner och Landsting.

I undersökningen deltog 160 kommuner och resultatet har presenterats i en rankning.

Bättre och snabbare service

- Resultatet visar att vi måste förbättra oss avsevärt vad gäller servicegrad och tillgänglighet, säger Peter Nyberg, kommunchef. 80 % av våra medborgare uppfattade att de fick ett gott bemötande via telefon.  52 % av våra medborgare fick svar inom två arbetsdagar när de skickade en enkel fråga. Medelvärdet i undersökningen ligger på 74 %. Vi vill lyfta detta mätvärde till 75 % om ett år och till 100 % om två år.

Kundtjänsten ska vara "en väg in"

- Medelvärdet i undersökningen ligger på 81 %. Vi vill nå upp till 100 % om ett år, berättar Peter Nyberg vidare. Jag har gett Gun Klang, kanslichef och personalchef  och näringslivschef Ulf Andersson i uppdrag att ta fram ett förslag till en kommungemensam servicetjänst med arbetsnamnet Östhammar Direkt.  Även projektledare Margaretha Sjöberg Boström ingår i projektgruppen.

Start 2013

En utökad arbetsgrupp ska tillsättas för att till den 24 maj 2012 presentera ett första utkast för kommunstyrelsens arbetsutskott. Den 1 januari 2013 ska Östhammar Direkt vara på plats och startklar.

Publicerad
18 april 2012
Senast uppdaterad
12 maj 2016