Gå till innehållet
Gästrike vatten har fått tillbaka provsvaren som visar att vattentäkten inte har påverkats av oljeutsläppet.Under eftermiddagen återgå ordinarie försörjning av dricksvatten. För mer information se Gästrike Vattens hemsida

Fem förstelärare anställda

- Det är oerhört spännande att hälsa välkommen till fem förstelärare i Östhammars kommun, säger Lisbeth Bodén barn- och utbildningschef i kommunen.

Anledningen till att förvaltningen endast har tagit ut fem av de åtta aviserade förstelärare beror på flera faktorer. Dels att det är ändrade regler för ansökan och dels på de prioriterade områden som referensgruppen kommit fram till. Dessutom vill vi hålla en plats för en eventuell lektor i kommunen. Det går två karriärtjänster på en lektor. De nya ansökningsreglerna gäller från hösten 2014 och ansökningsperioden startar 1 februari - 1 mars 2014. Ansökningarna kommer att gälla läsårsvis och inte terminsvis, som tidigare.

- Då återstår ytterligare en tjänst, säger Lisbeth Bodén. Den vill vi ha som reserv om vi på sikt skulle behöva förstärka med kompetens inom något område.

De prioriterade områdena som gäller för våra karriärtjänster är matematik/NO som är en satsning som vi, såväl som Skolverket gör, språkutveckling som går igenom alla ämnen, SO som vi behöver förstärka och användning av IKT (information- och kommunikationsteknik) i undervisningen. Vi har dessutom försökt att se till att alla stadier finns med.

- Inom kort börjar Kristin Blom, Camilla Sunnerholm, Margareta Rahm Jansson, Eva Svensk och Bengt Carls att arbeta som förstelärare, säger Inga-Lill Ericsson, rektor på Österbyområdet. Det ska bli spännande att följa deras arbete!

Att vara så kallad förstelärare innebär att ha egen undervisning 90% och därutöver ingå i ett nätverk för alla förstelärare i kommunen, där de tillsammans kan till exempel arrangera olika forum för erfarenhetsutbyte och driva utvecklingsprojekt. Vidare innebär det att man behöver vara uppdaterad på aktuell forskning och kunna leda lärande samtal och handleda kollegor.

- Vår förhoppning är att förstalärarna ska locka unga till lärarutbildningarna och på sikt lyfta resultaten i skolan, säger Lisbeth Bodén.

Tre frågor till förstelärarna...

 

  Varför sökte du jobbet? Vad vill du med nya jobbet? Vilken utmaning ser du i nya jobbet?

Margareta Rahm Jansson
grundskola 1-6, Matte/NO

 - Kittlande att testa om jag var intressant för jobbet!  - Få igång värdegrundsarbetet för trygghet, trivsel och arbetsro i skolan.  - Få kollegorna med i arbetet. Få tid att diskutera pedagogik och värdegrund.

Eva Svensk
grundskola 1-6, Svenska/språk

 - Som ett steg i karriären. En utmaning att göra något mer.  - Förkovra mig och söka nya vinklar för läsning och skrivning och få med barnen på tåget.  - Att våra tre enheter ska bli en bra arbetsmiljö för barn och pedagoger.

Kristin Blom
grundskola 7-9, SO

 - Jag ville få en ny utmaning och få prova på något nytt!  - Sprida hur roligt lärarjobbet är. Att få prata pedagogik istället för administration.  - Jag vill nå så många som möjligt i budskapet om hur roligt jobbet är och att lära av andra lärare.

Camilla Sunnerholm
grundskola 7-9, Svenska/språk

 - Jag hade inte tänkt att söka först, men ändrade mig. Vill våga något nytt - sporras.  - Jag vill utvecklas. Jag vill få eleverna att utvecklas. Det blir roligt att hitta ett samarbete i kommunen.  - Att sporra till att gå framåt!

Bengt Carls
gymnasiet, Matte/NO

 - För mina tankar om att öppna broar mellan grundskola och gymnasiet.  - Sprida kunskap till elever och kollegor uppåt och neråt i stadierna.  - Att planera för studiedagar i gemensamma ämnen för att skapa samsyn.

Text och foto: Sirkka-Liisa Bergkvist

Publicerad
14 oktober 2013
Senast uppdaterad
12 maj 2016