Gå till innehållet
Gästrike vatten har fått tillbaka provsvaren som visar att vattentäkten inte har påverkats av oljeutsläppet.Under eftermiddagen återgå ordinarie försörjning av dricksvatten. För mer information se Gästrike Vattens hemsida

Hallå där Marianne Pauhlson

Processledare Marianne Pauhlson... 

Vad är Östhammar Direkt?

- Östhammar Direkt är kommunens nya gemensamma kundtjänst där medborgarna ska kunna få hjälp direkt med sina frågor. Vår service till medborgarna är bra, men nu ska den bli ännu bättre. Våra tjänster ska bli enklare, tydligare och mer tillgängliga.

 Vad är din roll i arbetet?

 - Min roll är att samordna arbete med att bygga upp Östhammar Direkt. Att tillsammans med kommunledning, verksamhetschefer, personal och allmänhet se till att vi får en fungerande kundtjänst med hög kvalitet, som väl motsvarar medborgarnas förväntningar och behov.

Hur tänker du arbeta för att komma i gång med Östhammar Direkt?

- Första månaderna kommer jag att arbeta med kartläggning, omvärldsanalys, information och förankring. Nästa steg blir att identifiera alla funktioner som ska ingå i kundtjänsten och bygga upp verksamheten. En annan del i arbete är att bygga ut vår e-tjänster och öka möjligheterna till självservice. Detta arbete kommer att genomföras parallellt med uppbyggnaden av kundtjänsten. 

Vad ska medborgaren hitta i Östhammar Direkt?

- När kundtjänsten är fullt utbyggd ska man kunna få kvalificerad hjälp med ca 70 % av sina frågor direkt i kundtjänsten. Det kan handla om parkeringstillstånd, frågor om bygglov, barnomsorg eller äldreomsorg bara för att nämna några saker.

Varför ska Östhammars kommun ha en kundtjänst? 

- För att ge medborgaren en bättre och enklare service, öka tillgängligheten och öppenheten.

Hur ska du involvera medborgarna i ditt arbete?

- Östhammars kommun vill förstås veta vad medborgare, företag, föreningar och besökare tycker om vår service idag, men också hur de tycker att vår service ska se ut imorgon. Genom fokusgrupper, enkäter, kontakt via sociala medier och möte med människor i olika sammanhang hoppas jag få i gång en bra dialog om vad kundtjänsten ska innehålla och kunna leverera. Vill man lämna synpunkter redan nu så går det bra att kontakta mig via kommunens växel 0173-86000. 

Det talas om ”en väg in”, vad betyder det?

- Kundtjänsten kommer att hjälpa dig oavsett om du vill kontakta oss via telefon, brev, e-post, fax eller personligt besök. Det blir en väg in. 

När har vi Östhammar Direkt på plats? 

- Östhammar Direkt öppnar i årsskiftet 2013-2014. Fullt utbyggd kommer kundtjänsten att vara 2015.

Publicerad
24 januari 2013
Senast uppdaterad
12 maj 2016