Gå till innehållet
Gästrike vatten har fått tillbaka provsvaren som visar att vattentäkten inte har påverkats av oljeutsläppet.Under eftermiddagen återgå ordinarie försörjning av dricksvatten. För mer information se Gästrike Vattens hemsida

Vi kan bli ännu bättre på service

 

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) gör årligen en undersökning om hur det står till med kvaliteten på service hos kommunerna i landet. Syftet är bland annat att kommuninvånarna skall få information om kvaliteten på den service som kommunen tillhandahåller. SKL har nu publicerat resultatet av undersökningen avseende år 2012.

-   Vi får både ris och ros i undersökningen , säger kommunchef Peter Nyberg. Vi har dock förbättrat oss på alla punkter avseende service och bemötande. Med de tydliga och skarpa mål vi fått från kommunfullmäktige hoppas jag att vi nästa år placerar oss ännu högre.

Medborgarna känner sig trygga

Enligt rapporten har vi fortsatt hög sysselsättning och våra medborgare känner sig trygga. Den visar också att tillgängligheten till förskola och äldreomsorg även fortsättningsvis är god och skapar trygghet och våra brukare inom äldreomsorgen är nöjda.

Undersökningen visar vidare att 84 % av kommunmedborgarna anser sig ha fått ett gott bemötande och 74 % har fått svar på sin enkla fråga via epost inom två dagar. 

-  Med starten av Östhammar Direkt, vår gemensamma kundtjänst, vill vi höja servicenivån ytterligare för våra företag och medborgare, säger Peter Nyberg. Även om vi förbättrat oss på många områden är vi inte nöjda. 

-   Det känns bra att 76 % är nöjda med vår information på webben, säger informationschef Sirkka-Liisa Bergkvist, men vår ribba ligger högre än så. Vi måste bli duktigare på att identifiera våra besökare och noga analysera de behov som våra medborgare har.         

Engagerade och medvetna medarbetare är en framgångsfaktor

Undersökningen visar också att 73%  känner sig trygga i kommunen och 92 % är nöjda med sin hemtjänst och att 76 % av våra elever fullföljer sin gymnasieutbildning inom fyra år.

-   Bra och medvetna medarbetare är vår framgångsfaktor nu och i framtiden, säger Peter Nyberg. Resultaten i undersökningen är ett kvitto på vår verksamhet. Både bra och dåliga resultat utvecklar våra verksamheter.

Publicerad
18 januari 2013
Senast uppdaterad
12 maj 2016