Gå till innehållet

Nu införs IKT i skolan

Barn- och utbildningsförvaltningen gör en stor satsning på Informations- och kommunikationsteknik (IKT) i samtliga kommunala för- och grundskolor i Östhammars kommun.  Införandet av IKT kommer att bedrivas som ett kommunövergripande projekt med start hösten 2014. Projektet som helhet planeras vara klart senast hösten 2017.

Ytterligare ett verktyg i det pedagogiska arbetet

Syftet med IKT-satsningen är att ge för- och grundskolor ytterligare ett verktyg att använda sig av i det pedagogiska arbetet. Flera studier påvisar att IKT har en positiv betydelse för elevers motivation och engagemang och att en integrerad IKT-pedagogik möjliggör förbättrade resultat.

Dan Malmberg Jansson arbetar som IKT-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen och projektledare för IKT-projektet;

- För att en sådan här satsning ska bli bra är det viktigt att det finns ett syfte och en plan för hur den digitala tekniken ska integreras i den dagliga pedagogiska verksamheten, säger Dan. Det är också viktigt att verksamheten och IT-organisationen arbetar tillsammans och har en gemensam målbild.

Det behövs fortbildning

- Projektet är ett helhetsgrepp på IKT i skolan, från utbildning till digitala verktyg, säger Lisbeth Bodén, barn- och utbildningschef. En omfattande fortbildningsinsats genomförs för närvarande för både rektorer, förskolechefer, förskolepedagoger och IKT-spridare, där de får möjlighet att gemensamt diskutera och utbyta tankar och idéer rörande pedagogik och IKT.

 

Jonathan Alm, till vänster och Linus Edin, till höger, går i klass 8C på Frösåkersskolan i Östhammar.

 

- Vi ser fram emot höstens IKT-satsning, säger de båda förväntansfullt.

Pilotprojekt drivs i Östhammar

På Frösåkersskolan i Östhammar kommer det under läsåret 2014/15 att genomföras ett pilotprojekt, där samtliga elever kommer att erbjudas lån av lärplatta som de sedan kommer att använda i sin undervisning.

- Anledningen att vi genomför pilotprojektet på Frösåkersskolan är att den inte är med i något av våra andra skolutvecklingsprojekt, och de effekter och resultat som uppnås under detta pilotår kan då med större säkerhet kopplas till IKT. Erfarenheterna från pilotprojektet kommer sedan att ligga till grund för IKT-införandet på övriga skolor, säger Dan.

- IKT-projektet blir navet i det pedagogiska utvecklingsarbetet, säger Håkan Blom, rektor på Frösåkersskolan och en av de drivande personerna bakom pilotprojektet.

- Vi kommer också att genomföra ett pilotprojekt på Mariebergs förskola i Östhammar för att lära oss hur pedagogiken kan utvecklas och breddas med hjälp av IKT, säger Dan.

Erfarenheterna från de båda pilotprojekten sammanställs under våren 2015, och kommer sedan att ligga till grund för införandet på resterande för- och grundskolor.

Hur beter man sig på nätet - nätetik

- En annan viktig del när det gäller IKT, säger Dan, är den så kallade nätetiken, det vill säga hur man beter sig på nätet och vad man bör tänka på. Vi kommer därför under hösten att genomföra ett antal informationstillfällen rörande nätetik för elever och lärare på högstadieskolorna.

Föredragen kommer att handla om sociala medier, etik och vad man bör tänka på när man vistas på Internet. Vi kommer även att bjuda in vårdnadshavare till dessa informationstillfällen.

Införande av elevdatorer i övriga för- och grundskolor

Under hösten 2015 påbörjas ett succesivt införande av IKT på samtliga kommunala för-och grundskolor i Östhammars kommun, med start på höstadieskolorna.  Införandet som helhet beräknas vara klart senast hösten 2017.

- Det finns ett oerhört sug ute på förskolorna och skolorna efter den digitala tekniken, och det känns oerhört stimulerande att få arbeta med något som förhoppningsvis hjälper våra barn och elever att nå ännu bättre resultat, säger Dan.

Publicerad
23 juni 2014
Senast uppdaterad
12 maj 2016