Gå till innehållet

Gästrike vatten uppmanar med att vara sparsam med dricksvattnet i Hargshamn. För mer information se här

Östhammars kommun har förbättrat service till företag men tappar placeringar i företagsklimat

Resultaten från årets företagsrankning från Svenskt näringslivs har publicerats. I undersökningen får företagare och politiker tycka till om företagsklimatet i sina kommuner. 

Resultaten från årets företagsrankning från Svenskt näringslivs har publicerats. I undersökningen får företagare och politiker tycka till om företagsklimatet i sina kommuner.

Förra året blev Östhammars kommun årets klättrare i länet då kommunen avancerade från plats 192 till plats 154 (av landets 290 kommuner). I årets rankning landade vi på plats 188. De företag som har deltagit i undersökningen har inte varit helt nöjda med kommunens arbete med exempelvis vägnät och tele- och IT-nät. 

–       Att vi tappar placeringar i rankningen i år är inte alls i linje med våra ambitioner. Däremot är det glädjande att se resultaten som visar att attityden till företagande har förbättrats tydligt bland allmänhet, tjänstemän, politiker, skola och media enligt företagarna, säger Ulf Andersson, näringslivschef på Östhammars kommun. 

Vi levererar bättre service till företagen

I förra veckan publicerades också resultaten från en annan undersökning som är en viktig fingervisning i kommunens utvecklingsarbete, nämligen NKI, nöjd-kund-index, från Sveriges Kommuner och Landsting. Mätningen visar vilka kommuner som, enligt kunderna, levererar den bästa servicen till företagen. Resultatet visade att Östhammars kommun fortsätter att klättra uppåt.

De företag som varit i kontakt med Östhammars kommun tycker att servicen är bättre idag än för ett år sedan (från index 60 till index 68). Det placerade vår kommun i mittenskikten av deltagande kommuner (plats 107 av 193) i årets undersökning.

–       ­­­Resultaten från undersökningarna visar att vi är på väg men att vi fortfarande har mycket kvar att jobba med. Nu diskuterar vi detta i kommunstyrelsen och därefter fortsätter analys- och förbättringsarbetet i kommunens verksamheter, säger Jacob Spangenberg, kommunstyrelsens ordförande.

Interna åtgärder som ger resultat

Det interna utvecklingsarbetet i kommunorganisationen sker på flera nivåer. Införandet av kundtjänsten Östhammar Direkt våren 2014, gav resultat omgående. Här lotsas företagarna till rätt person och får svar på sina frågor snabbt. Att Östhammar Direkt utsågs till Sveriges bästa kundtjänst för kommuner är en extra bonus.

–       Vi har satt upp höga mål och vi strävar efter ständig förbättring när det gäller vår service till företagen. Att mäta resultat och jämföra oss med andra kommuner för att se hur vi står i förhållande till andra är viktigt. Ännu viktigare är utvecklingsarbetet som pågår internt i kommunorganisationen och den dialog vi har med företagarna, säger Peter Nyberg, kommunchef.

Andra åtgärder som kommunen har genomfört är informationsmöten och dialog för att öka förståelsen för de olika rollerna som företagarna och tjänstemännen har, samt möten med flera berörda förvaltningar samtidigt för företagaren vilket ger en effektivare handläggning.

Bland planerna för framtiden ingår bland annat att stärka samarbetet över förvaltningsgränserna ytterligare så att företagaren inte bollas mellan olika förvaltningar. Tydligare motiveringar i olika beslut och rådgivning till exempelvis livsmedelsföretagare och riktlinjer för och kartläggning av tillgängliga markytor är andra insatser ska genomföras.

Stort tack till företagen som deltar

Mätningen av Nöjd-kund-index kommer att göras varje år för att löpande se hur servicen utvecklas. En viktig förutsättning för att kommunen ska kunna ge bättre service är att företagen svarar på enkäten.

-        Ju fler som svarar desto bättre. Det ger ett säkrare resultat och en verklig bild kvaliteten på vår service som myndighetsorganisation, säger Ulf Andersson, näringslivschef på Östhammars kommun. Att jämföra oss med andra kommuner i Stockholmregionen går hand i hand med ett av våra mål i tillväxtstrategin nämligen att tydliggöra våra möjligheter och vår roll och plats i en region som växer så det knakar, fortsätter Ulf.

Om företagsrankningen

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en rankning av företagsklimatet i Sveriges alla kommuner. Rankningen är en lista över var i Sverige det, utifrån ett antal faktorer, är bäst att starta och driva företag. Det är inte en rankning över vilka kommuner som gör mest för sitt företagsklimat.

Du kan läsa mer om resultaten för Östhammars kommun på foretagsklimat.se 

Om Nöjd-kund-index

Sveriges Kommuner och Landsting genomför undersökningen Nöjd-kund-index där företagare bedömer sina respektive kommuners service inom fem myndighetsområden: brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd. SKL:s undersökning görs i samverkan med Stockholm Business Alliance och Business Region Göteborg.

Du kan läsa mer om undersökningen på SKL:s webbplats

Publicerad
16 september 2015
Senast uppdaterad
12 maj 2016