Gå till innehållet

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du kalla på hjälp dygnet runt. Du kallar på hjälp via en larmknapp som bärs på armen eller om halsen. När du använder larmet kommer du i kontakt med larmcentralen som vid behov kallar på hemtjänsten/nattpatrull.

Hur får jag ett trygghetslarm?

För att få ett trygghetslarm behöver du göra en ansökan till kommunens biståndshandläggare, som sedan utreder ditt behov. Du kan kontakta biståndshandläggare på telefonnummer 0173-86 000 för att göra en ansökan eller fylla i ansökningsblanketten nedan och skicka in den. Östhammars kommun använder digitala larm. Digitala larm kräver inte ett fast telefonabonnemang, som tidigare analoga larm gjorde.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt beslut?

Efter att du har ansökt om insatser ska du bli kontaktad av en biståndshandläggare.

Det är biståndshandläggaren som utreder dina behov och beslutar om du har rätt till insatser. Du ska få ett skriftligt beslut senast 14 dagar efter att du har gjort din ansökan. Om det saknas information som behövs för att komma fram till ett beslut kan det ibland ta längre tid än 14 dagar.

Överklaga beslut 

Om du får ett avslag på din ansökan har du rätt att överklaga ditt beslut. Överklagan måste du göra skriftligen inom tre veckor från att du har fått ditt beslut. I samband med ditt beslut får du information om hur ska göra om du vill överklaga. För mer information kan du kontakta biståndshandläggare.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Avgiften för trygghetslarm ingår i maxtaxan och är baserat på ditt hushålls inkomst och du betalar som mest 358 kr per månad.