Gå till innehållet

Vattenavstängning på Solängsgatan i Gimo fredagen den 26 April mellan ca. kl.08:00-12:00

För mer info se Gästrike vattens hemsida

Med ett tryggt ledarskap mot den nya skolan

Den nya skolan som byggs i Östhammar börjar äntligen bli klar. Niina Johansson som är biträdande rektor och logistikansvarig för bygget kan äntligen se målsnöret. Hon trivs med att ha tusen järn i elden och det är tur, för om ett par veckor ska allt vara klart. I januari flyttar de första eleverna in.

Det var en gång ett chefsprogram i Östhammars kommun. Där mötte strukturfantasten den pedagogiske ledaren och tycke uppstod. Det var början till ett mycket framgångsrikt samarbete mellan Niina Johansson, biträdande rektor, och Håkan Blom, rektor på Frösåkersskolan. 
  – Bygget av den nya skolan öppnade en möjlighet för oss att kunna jobba tillsammans och det är jag glad över. Vi kompletterar varandra så bra och det har vi stor nytta av i arbetet, säger Niina.

Många delaktiga i arbetet

För fem år sedan började vi arbeta med ritningarna till den nya skolan, som ska ersätta den nuvarande Frösåkersskolan. Att vara logistikansvarig innebär att vara kontaktperson mellan verksamheten och den tekniska förvaltningen och att hålla i planeringen av inköp av möbler. Bygget av en skola för 600 elever är inget litet projekt att rodda och många har varit delaktiga i arbetet. En gång i månaden har personal från Edsskolan, Kristinelundskolan och Frösåkersskolan träffats. Det från dessa skolor eleverna kommer. Först samtliga elever i årskurserna 6-9, som flyttar in i januari i samband med vårterminsstarten. Och till hösten nästa år kommer eleverna i årskurserna 4-5.
  – Det känns roligt att skolan snart är klar och samtidigt nervöst. Allt ska hinna bli klart och jag vill förstås att personal och elever ska gilla den nya skolan, säger Niina.

Från florist till gymnasielärare

Niina är uppväxt i Östhammar och har själv varit elev på Kristinelundskolan och Frösåkersskolan under 1990-talet. På högstadiet var hon med i elevrådet och trivdes bra i sin klass, som hon beskriver som tyst och lugn. Gymnasiet läste hon på en annan ort, långt hemifrån. Det fick henne att bli vuxen fort.
  – Jag läste till florist och jobbade några år som det i Uppsala, berättar Niina som bland annat kammat hem en tiondeplats i SM i blomsterbinderi.
Efter några år kände hon sig färdig med floristyrket och sneglade på att bli gymnasielärare med floristik som inriktning. 2001 läste hon vidare på lärarhögskolan och blev 1-7-lärare med inriktning på svenska och samhällsorienterande ämnen.

Framförhållning och struktur

Efter sina studier arbetade hon på fritids i Österbybruk och som lärare på Vretaskolan i Gimo.
  – Där vaknade mitt intresse för skolledarskap, berättar Niina.
Hon fortsatte som biträdande rektor på Vretaskolan och därefter som rektor på Kristinelundskolan. Viljan att lära mer fanns kvar. Nu går hon tredje året på rektorsutbildningen.
  – Jag är trygg i ledarskapet och i mig själv, det är kanske min största styrka. Jag gillar organisation och ledarskap och är ett ”planeringsfreak” med förkärlek för framförhållning och struktur, säger Niina.
Till exempel har hon avsatt tid för att sköta e-posten i det egna schemat.
  – Struktur skapar trygghet i arbetet, på samma sätt som tydligt satta mål, säger hon.

Tar aldrig med sig jobb hem

Hon gillar att skapa bra förutsättningar för lärare och elever. Det gör hon genom att vara välorganiserad, lyhörd, tydlig och coachande i sitt ledarskap.
  – Min dörr är alltid öppen och jag tycker det är viktigt med samarbete och goda relationer, säger Niina.
Hon ser också till att ge sig själv bra förutsättningar i arbetet. Till exempel tar hon aldrig med sig jobb hem, när hennes arbetsdag är slut. Och hon försöker ta sig tid att fika tillsammans med kollegorna på arbetsplatsen, för att ha möjlighet att träffas.
  – Jag gillar när det är högt tempo och mycket att göra, men det får inte blir på bekostnad av möten med människor, samarbete och relationer, säger hon.

Tid för återhämtning

Vid sidan av jobbet, är det relationen till vänner och den egna familjen som är viktiga för Niina. Hennes familj består av make och tre söner – 18, 14 och 7 år gamla. Fritiden består mest av att följa med på barnen aktiviteter och hjälpa till med läxor. Tid för egen återhämtning och tid att bara vara är viktigt för Niina. Ibland blir det även en promenad i spåret. På somrarna brukar det bli en del utflykter med båten och med husvagnen.
  – Vi är ett kompisgäng som brukar åka iväg tillsammans till olika delar av Sverige, berättar Niina.
 Och så är hon intresserad av heminredning.
  – Att ha det fint omkring sig skapar lugn och trivsel, säger hon.

Glada och förväntansfulla

Lugn och trivsel hoppas hon också att det ska bli i den nya skolan, vars nycklar överlämnas den 15 december. Till dess ska alla inventarier i den gamla skolan vara inventerade och packade inför flytten.
  – Ambitionen är att flytten inte ska behöva påverka eleverna och undervisningen, säger Niina.
En ny skola tror hon kommer att ha stor betydelse för Östhammars kommun, både vad det gäller att kunna rekrytera lärare och att folk vill flytta hit.
Enligt Niina är personalen glada och förväntansfulla på den nya skolan samtidigt som det fortfarande finns en del frågor, exempelvis om hur de nya lokalerna utformats och hur de ska användas. Ett samarbete med Specialpedagogiska myndigheten (SPSM) har inletts.
  – Det handlar om hur man på bästa sätt kan arbeta i de nya lokalerna när det gäller arbetssätt i undervisningen för att tillgodose varje elevs behov och förutsättningar, berättar Niina.  
Den 12 januari sker den officiella invigningen av den nya skolan tillsammans med elever och personal, men allt är inte färdigt med det.
  – Den gamla skolan ska rivas och därefter startar projektet ny skolgård, säger Niina.

#osthammarskommun

Följ gärna Niina och hennes kollegor på Östhammars kommuns Instagramkonto den här veckan. Det är ett tillfälle att få titta in i den nya skolan, som ställs i ordning för att kunna ta emot de första eleverna i samband med vårterminsstarten i januari.

Kontakter

Publicerad
1 december 2020
Senast uppdaterad
1 december 2020
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret