Gå till innehållet

Arbete i krisledningsstaben – så funkar det!

Krisledningsstaben är en eskalerad funktion av kommunens krishanteringssystem. I den ingår en rad fasta roller och uppgifter. Stabens uppdrag är att vi ska kunna arbeta på ett säkert och effektivt sätt i händelse av en störning och att alla som befinner sig i Östhammars kommun ska kunna uppleva största möjliga trygghet.

Östhammar kommun har en förändrad organisation från den 1 januari 2024. I den finns en gren av tjänstemannaorganisationen som benämns Stab. Den är i första hand ett stöd till politiken och ska inte blandas ihop med kommunens krisledningsstab.

Kommunens interna ledningsstöd

Nu när vi rett ut det kan vi fokusera på krisledningsstaben, vars uppdrag är att se till att kommunen ska kunna arbeta och fungera på ett effektivt sätt också vid samhällsstörningar och höjd beredskap.
Den initiala krisledningsfunktionen utgörs av en inriktning- och samordningsfunktion (ISF), som aktiveras i samråd med kommundirektör och stabschef. Om en störning eskalerar, förväntas bli mycket omfattande eller kommunövergripande under en längre tid aktiveras krisledningsstaben, som tar över arbetet från ISF.
  – Staben kan ses som kommunens interna ledningsstöd och syftar till att stödja verksamheterna och dess chefer att hantera samhällsstörningen, säger Malin Hübinette, säkerhetsskyddschef. 

Underlag som underlättar beslutsfattandet

Krisledningsstaben består av ett antal olika funktioner (enligt Natostandard) som arbetar med bland annat omvärldsbevakning, omfallsanalyser (vad kan hända mer?), kriskommunikation och informationsdelning.
  – Funktionernas huvudsakliga uppgift är att ta fram underlag och analys för att underlätta beslutsfattandet, säger Malin. 

Övar sina roller regelbundet

Krisledningsstaben består av nio fasta funktioner och de kan i sin tur bestå av en eller flera personer. Utöver beslutsfattare, stabschef och stabssekreterare är det funktioner som fokuserar på personal, lägesbild, logistik och utrustning, analys och planering, kommunikation och samverkan. Dessutom kan det finnas behov av expertfunktioner, till exempel kring ekonomi, juridik och IT. Andra externa funktioner är exempelvis POSOM-gruppen (som står för psykiskt och socialt omhändertagande) och FRG (som står för den frivilliga resursgruppen).
  – Samtliga funktioner är utbildade och övar sina roller regelbundet, säger Malin.
I sällsynta fall kan krisledningsnämnden aktiveras och tar då över beslutsfattandet från krisledningsstaben. 

Viktigt att ha alla bitar på plats

Nyligen hölls en övning i stabsmetodik och under våren kommer en ny övning för att alla ska kunna känna sig trygga med att använda krisledningsstabens funktionskort. Nästa år, 2025, genomför Länsstyrelsen i Uppsala län tillsammans med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) kärnkraftsövningen Havsörn. Det är en kompetenshöjande aktivitet som i synnerhet berör Östhammars kommun, som är en kärnkraftskommun.
  – Det är viktigt att alla känner till sin uppgift vid en samhällsstörning eller kris. I samband med övningar får vi tillfälle att reflektera över respektive uppdrags tydlighet och rimlighet, säger Malin.
Malin noterar att det är resurskrävande att utbilda och öva en organisation i krisledning, vilket kan vara utmanande för små kommuner.
  – Men det här är inte en verksamhet som man kan banta ner eller välja bort. Det är otroligt viktigt att ha alla bitar på plats för att kunna ta bra beslut om hur vi ska agera i en krissituation, säger Malin.

Läs mer om vårt arbete med krisledning:
Plan för ledning och samordning vid samhällsstörning - Östhammars kommun (osthammar.se) 

Kontakter

Publicerad
28 februari 2024
Senast uppdaterad
28 februari 2024
Ansvarig organisation
Kommunledningskontoret