Gå till innehållet

Den politiska ledningen i Östhammars kommun vill se en mötesfri väg mellan Gimo och Börstil

I mitten av december avslutade Trafikverket den så kallade Åtgärdsvalsstudien för den sista etappen av länsväg 288, mellan Gimo och Börstil. Nu är arbetet klart och det alternativ som föreslås är trafiksäkerhetshöjande åtgärder på befintlig sträcka.

De alternativ som diskuterats i Åtgärdsvalsstudien (ÅVS) är:

  1. Trafiksäkerhetshöjande åtgärder på befintlig sträckning, 80 km/h. Kostnad 80–100 miljoner.
  2. Befintlig sträckning, 100 km/h. Kostnad 200–250 miljoner.
  3. Ny vägsträckning, 100 km/h. Kostnad 300–350 miljoner.

I ÅVS:en föreslås alternativ 1, baserat på den samhällsekonomiska analysen, där man tar mest hänsyn till trafikflöden kopplat till kostnad och måluppfyllelse (trafiksäkerhet och kollektivtrafik). Den politiska ledningen i Östhammars kommun invänder mot att det förslaget är att föredra.

– Förslaget är naturligtvis inte acceptabelt. Östhammars kommun och Regionförbundet i Uppsala län är helt inriktade på att sträckan ska bli en mötesfri 100-väg. Nu tar den politiska behandlingen i Regionförbundet vid, där jag är övertygad om att vi får ett beslut på alternativ 2, säger Jacob Spangenberg (C), kommunstyrelsens ordförande i Östhammars kommun.

Det finns idag en gällande länstransportplan med cirka 200 miljoner som blir tillgängliga tidigast 2019. Östhammars kommun och Regionförbundet hoppas kunna förskottera medel för ombyggnaden, allt för att snabba upp byggnationen.

– Trafiksäkerheten är oerhört viktig och då är en mötesfri 100-väg den enda lösningen. Vårt mål är att kunna förskottera medel för detta, så att ombyggnaden för sista etappen kan starta direkt när vägen till Gimo är klar, säger Margareta Widén Berggren (S), kommunalråd i Östhammars kommun.

Åtgärdsvalsstudier är en metod som Trafikverket, Boverket och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting använder. Arbetet går att jämföra med en konsultrapport där flera intressenter ger sina synpunkter. Studien tar hänsyn till alla trafikslag, alla typer av åtgärder och kombinationer av dessa. Val av åtgärder handlar om att lösa problem och tillgodose behov. I denna ÅVS har representanter från Trafikverket, Regionförbundet, Östhammars kommun och Kollektivtrafiknämnden medverkat.

Marie Berggren, chef på Strategienheten, är en av Östhammars kommuns tjänstemän som deltagit i arbetet:

– Arbetet i åtgärdsvalsstudien har byggt på att samla in synpunkter på brister och möjligheter från flera olika aktörer längs med vägsträckan Gimo–Börstil, exempelvis ungdomar från Bruksgymnasiet som åker den här sträckan frekvent med buss. Ett av resultaten är grundpaketet med satsningar på förbättringar av busshållplatser, cykelvägar, samåkningsplanering och pendlarparkeringar som ingår i alla de tre alternativen till förändring på själva vägsträckan. Att introducera och göra en ÅVS på en delsträcka när man i övriga delar av ombyggnationen inte använt samma arbetsmetod är dock inte riktigt optimalt, berättar Marie Berggren.

Det är Regionförbundet som fattar beslut om vilket alternativ man ska gå vidare med i arbetet. Beslutet tas troligen innan våren.

Åtgärdsvalsstudien finns att läsa på Trafikverkets webbplats (pdf)

Publicerad
11 januari 2016
Senast uppdaterad
11 januari 2016
Ansvarig organisation
Kommunstyrelsen