Gå till innehållet

Östhammar placerar sig högt och lågt i årets jämförelse av gymnasieskolor

Rapporten Öppna jämförelser av Sveriges kommuner och landsting (SKL) beskriver gymnasieskolans resultat för läsåret 2014/15. Östhammar kommuns kommunala gymnasieskolor visar goda resultat på flera områden, men förbättringsområden finns.

- Vi kan bli mycket bättre och kommer fortsätta vårt utvecklingsarbete och arbeta med förbättringsåtgärder. Resultatet visar bland annat att vi ska arbeta mer med att motivera elever som läser yrkesprogram att läsa kurser som ger grundläggande behörighet till högskola. Vi behöver även, i större utsträckning än i dag, följa upp de elever som är folkbokförda i kommunen som studerar på andra skolor eller i andra kommuner, säger Zara Järvström, rektor på Bruksgymnasiet.

I rapporten redovisas både resultat för folkbokförda elever i kommunen (hemkommun: elever som studerar i fristående eller kommunala skolor och i annan kommuns skolor) och resultat för kommunala skolor belägna i kommunen. Indikatorerna visar bland annat genomströmning och genomsnittlig betygspoäng.

- Det är roligt med vissa positiva resultat som t.ex. att kommunens gymnasieskolor kommer högt i rankningen i t.ex. "Ungdomar som studerar på högskola eller universitet 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning" vilket var 32 % vilket ger en rankning på 58. Motsvarande indikator för ungdomar från kommunens gymnasieskolor är 44 % vilket ger en rankning på 13, säger Zara Järvström

Öppna jämförelser använder även modellberäknade medelvärden som tar hänsyn till socioekonomiska förutsättningar utifrån bakgrundsfaktorer hos eleverna i de kommunala skolorna. De förklarande variablerna är föräldrarnas utbildningsnivå, föräldrarnas inkomst, elevens kön, nyinvandrade elever och behov av ekonomiskt bistånd.

- Vi är även glada över att det modellberäknande värdet för genomsnittligt betygspoäng för kommunens gymnasieskolor ger rankingen 53. Det modellberäknande värdet visar att gymnasieskolornas kompensatoriska uppdrag att möta elever efter deras förutsättningar har gett resultat.

Kvinnor på högskoleförberedande program i kommunens gymnasieskolor som tar examen från högskoleförberedande program inom 3 år, är 94 % vilket ger en rankning på 7. Motsvarande indikator för män är 75 % vilket ger en rankning på 79. Kvinnor på yrkesprogram i kommunens gymnasieskolor som tar examen inom 3 år, är 93 % vilket ger en rankning på 10. Samma indikator för män är 92 % vilket ger en rankning på 6.

Genomsnittlig betygspoäng

Den genomsnittliga betygspoängen för gymnasieelever med examen eller studiebevis folkbokförda i kommunen är 13,4 vilket ger en rankning på 248. Motsvarande indikator för gymnasieelever vid kommunens gymnasieskolor är 14,0 vilket ger en rankning på 84.

Kvinnor har högre betygspoäng än män och gymnasieelever från högskoleförberedande program har högre betygspoäng än gymnasieelever från yrkesprogram.

Etablerade på arbetsmarknaden eller studerar 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning

Ungdomar folkbokförda i kommunen som är etablerade på arbetsmarknaden eller studerar 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning är 74 % vilket ger en rankning på 37. Motsvarande indikator för ungdomar från kommunens gymnasieskolor är 71 % vilket ger en rankning på 66.

Ungdomar folkbokförda i kommunen som är etablerade på arbetsmarknaden 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning är 36 % vilket ger en rankning på 59. Motsvarande indikator för ungdomar från kommunens gymnasieskolor är 23 % vilket ger en rankning på 170.

Ungdomar folkbokförda i kommunen som studerar på högskola eller universitet 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning är 32 % vilket ger en rankning på 58. Motsvarande indikator för ungdomar från kommunens gymnasieskolor är 44 % vilket ger en rankning på 13.

Gymnasieelever folkbokförda i kommunen med grundläggande behörighet till universitet och högskola inom 3 år, är 34 % vilket ger en ranking på 270. Motsvarande indikator för gymnasieelever från kommunens gymnasieskolor är 31 % vilket ger en ranking på 184. Det innebär att få elever som väljer ett yrkesprogram väljer att läsa in grundläggande behörighet.

Östhammars kommun har under det senaste året tagit emot allt fler barn och unga från andra länder, och andelen som är i gymnasieålder bland dessa har ökat. Skolbakgrunden hos nyanlända varierar mycket, vilket är en utmaning. De allra flesta nyanlända i gymnasieålder inleder sina studier på språkintroduktion (IMSPR), för att därefter ta sig vidare till studier eller annan sysselsättning.

Mer finns att läsa här

Kontakter

Publicerad
21 september 2016
Senast uppdaterad
22 september 2016
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret