Gå till innehållet

Arbetsglädje på jobbet

Det är ett tajt gäng som jobbar tillsammans i kundtjänstgruppen på Socialförvaltningen i Östhammar. De pratar om allt, skrattar mycket och stöttar varandra när det behövs. Dessutom cyklar de på jobbet och har ett gemensamt mål – att komma fram till Taiwan innan året är slut.

Den som ska jobba med kundtjänst bör tycka om att hjälpa människor med deras frågor och att alltid ge bra service. Det är inga problem för Anu Lintula, Julia Marklund, Maria Stenudd och Tina Luther,  kollegor och medarbetare på Östhammar direkt. En vanlig dag tar var och en av dem emot omkring 60-70 inkommande samtal, ibland ännu fler. Det ringer i telefonerna i ett, vilket innebär ett högt tempo men en tämligen stillasittande tillvaro på jobbet.

Slå vakt om god hälsa

Det här var något som arbetsledningen tog fasta på. I början av året erbjöds de båda arbetsgrupperna på kommunhuset och socialförvaltningen att köpa in ergonomiska hjälpmedel, för att förebygga arbetsskador och slå vakt om en god hälsa.
  – Vi köpte bland annat in ståbrädor och en träningscyklar, berättar Tina.
Att byta skrivbordsstolen mot en träningscykel visade sig vara en riktig hit. Kollegorna turades om att trampa medan de jobbade och målet var att cykla till Rom. Socialförvaltningsgruppen lät sig inte nöja med det utan satte upp änu ett mål - att cykla till Taiwan innan året var slut. 

Sympaticyklar en mil om dagen

Att det blev Taiwan, 8500 mil från Sverige, var en idé som föddes i samband med att en annan kollega på arbetsplatsen planerar att adoptera ett barn därifrån.
  – Vi sympaticyklar med henne under tiden hon väntar på besked, säger Maria.
Hon cyklar minst en mil om dagen, ibland längre. Det går av bara farten. Hon svarar i telefon, pratar och uträttar det hon ska medan benen pinnar på och displayens digitala siffror visar antalet presterade kilometrar och mil.

Inspirerat fler att cykla

För Tina, som jobbat inom hemtjänsten förut, var det en stor omställning att börja jobba med kundtjänst och sitta stilla hela dagarna. Nu har hon vardagsmotionen gjord när hon kommer hem från jobbet, vilket hon tycker känns jättebra.
Att kunna cykla på jobbet har motiverat kollegorna till ytterligare fysisk aktivitet, som också börjat att promenera på lunchen.
  – Och så vet jag att vi inspirerat fler, som också köpt in träningscyklar till sina verksamheter, säger Anu.
I dagsläget är det oklart när de kommer att ha cyklat sträckan mellan Sverige och Taiwan. Mest på grund av Coronapandemin, som föranleder distansarbete. Det är förstås något som påverkar hur mycket som cyklas just nu.

Firade med italiensk afton

Bortsett från det är arbetsglädjen påtaglig i kundtjänstgruppen, som huserar på Socialförvaltningen.
– Vi är ett tajt team och vi gillar varandra. Ibland umgås vi även utanför jobbet, fastän vi tillbringar hela dagarna ihop, säger Anu.
När de i maj summerade 2 399,7 cyklade mil räknade de ut att de var framme i Rom. Då firade de båda arbetsgrupperna det med en italiensk afton hemma hos en av kollegorna.
Att ha roligt ihop tycker de är A och O för trivseln på jobbet.
– Vi skrattar mycket tillsammans och ställer alltid upp för varandra när det behövs, säger Maria.

Har tystnadsplikt

– Jag kan komma till jobbet och vara mig själv. Vi pratar om det mesta här, både sådant vi hanterar på jobbet och privat, säger Tina.
Känslan av trygghet och gemenskap är viktig, då en del av deras samtal och möten med kunder ibland kan vara både tuffa och känslosamma. Kundtjänstens medarbetare kan svara på många frågor och är ibland grindvakter för handläggarna, vilket ibland kan ifrågasättas.
  – Det händer att vi får förklara vår funktion, att även vi har tystnadsplikt och hanterar sekretessbelagda ärenden. Och att vi behöver få information om ett ärende för att kunna slussa det rätt, säger Tina.

Ökad kunskap och förståelse

Kollegorna beskriver arbetet inom kundtjänst som lärorikt och intressant.
  – Jag har helt klart blivit mer allmänbildad sedan jag började jobba här. Vi får hantera alla möjliga slags frågor och då gäller det att ta reda på sådant man inte kan för att kunna lämna relevanta svar, säger Tina.
Arbetet har gett henne insyn i och nya kunskaper om det kommunala uppdraget samt ökad förståelse det arbete som görs.
  – Jag har förstått nu att det inte alltid är kommunens fel när man identifierar behov och brister i lokalsamhället, säger hon.

Kontakter

Publicerad
31 augusti 2020
Senast uppdaterad
31 augusti 2020
Ansvarig organisation
Kommunledningskontoret