Gå till innehållet

Han hjälper unga att hitta nya spår i livet

Ingen ung människa ska ofrivilligt vara utan utbildning eller arbete. Lennart Svanström, samordnare för kommunens aktivitetsansvar, jobbar för att stärka ungdomars vilja, motivation och förmåga. För honom är det få saker som kan mäta sig med känslan av att ha varit med och gjort skillnad, när livet plötsligt vänder för en ung människa som hamnat i utanförskap.

Att avsluta gymnasieskolan, skaffa sig kontakter och att få fotfäste på arbetsmarknaden är viktigt i en ung människas liv. De flesta gör det men det finns alltid några som av olika skäl inte börjar på gymnasiet efter nian eller som kanske hoppat av en påbörjad utbildning.
  – Det kan bero på många olika saker. Några kanske har stor frånvaro från högstadiet, andra känner att de valt fel utbildning. De kan också ha det jobbigt hemma eller må dåligt, säger Lennart.
Oavsett anledning, är hans jobb att söka upp och hjälpa dem att hitta framkomliga vägar.

En resursförlust

Kommunen har enligt skollagen ett aktivitetsansvar för ungdomar i åldrarna 16-20 år, som inte går på gymnasiet.
  – Varje år finns några individer som av en eller annan anledning hamnar utanför, vilket utöver det personliga lidandet också är en resursförlust för samhället, säger Lennart.
De här personerna har ofta haft problem med närvaro på högstadiet, vilket gör det svårt att klara av fortsatta studier.

Hitta framkomliga vägar

Tålamod är hans främsta egenskap i detta arbete. Ungdomarna som hamnat i detta läge har ofta tappat tron på sig själva och kan känna sig både uppgivna och vilsna.
  – Långt ifrån alla är motiverade att göra något eftersom de upplever att de misslyckats och för dem gäller det att hitta vägar som känns möjliga och framkomliga, säger Lennart.
Han är utbildad lärare och har jobbat med ledarskap för barn inom kyrkan och i olika idrottsliga sammanhang. Han har ett stort socialt nätverk, vilket är värdefullt i arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret.

Viktigt med skolnärvaro

För ett par år sedan deltog han i samverkansprojektet #jagmed, som handlade om att vuxna i skolan ska ta ansvar för att ungdomar ska känna sig sedda, hörda och bekräftade. Syftet med projektet var att motverka studieavhopp och studiemisslyckanden, samt att unga ska kunna återgå till studier eller praktik för att kunna få en varaktig tillhörighet till arbetsmarknaden. Det lokala projektet i Östhammar handlade bland annat om att utveckla arbetssätt på skolorna för att öka elevernas skolnärvaro.
  – Det här är en stor och viktig fråga, säger Lennart, skolnärvaro är oerhört viktigt för att man ska klara av fortsatta studier.

Stöd från kollegor

Han tycker det är viktigt att lyssna på människor. Att ta sig tid att se individens behov och att göra vad man kan för att möta det. Att skapa kontakt och bygga relationer är en viktig del av arbetet och en förutsättning för att kunna börja prata om sådant som sysselsättning.
Lennart har stöd i sitt uppdrag som aktivitetssamordnare av kollegor på Samordningsförbundet i Uppsala län, vars verksamhet Bryggan syftar till att utveckla samverkan mellan myndigheterna inom rehabiliteringsområdet. Fick han önska sig något, skulle det vara mer resurser till uppdraget.
  – Att jobba själv med detta är tufft, vi skulle åtminstone behöva vara två. Ett team skulle nå dubbelt så långt som jag gör i dag, säger han.

Vill vara tillgänglig

Vanligtvis är det lika många tjejer som hamnar utanför, men just nu jobbar Lennart mest med killar. Totalt är det ett 30-tal individer som behöver hans vägledning och hjälp.
  – Jag lyssnar, pratar, leder och pushar för en del av dem kan även behöva en liten spark där bak, säger han.
Lennart har ett stort engagemang för sitt uppdrag och tar ofta med sig jobbet hem. Han stänger sällan av sin telefon och vill vara tillgängligt för ungdomarna, som kan höra av sig alla tider på dygnet.
  – En del ungdomar hör av sig på tider när andra sover, jag tycker inte alls det är jobbigt när de gör det. Jag kan alltid svara dagen efter. Då är det mer jobbigt när de inte alls hör av sig, säger han.

Bryta invanda mönster

Förra hösten lämnade åtta individer som Lennart jobbat med utanförskapet för att återuppta sina studier igen.
  – Ett sådant beslut kan göra hela skillnaden för hur det ska gå för en ung individ vad det gäller arbete, ekonomi och i olika sociala sammanhang. Därtill är det en personlig vinst i att de gör det, säger han.
Hans ambition är att aldrig ge upp på någon, hur än omotiverad denne än må vara att vilja förändra sitt liv. Det handlar om att individerna ska våga bryta invanda mönster och det kan vara svårt. Men det finns många olika vägar att gå, exempelvis praktik eller studier på folkhögskola.

Upp- och nerförsbackar

Föräldrar är ofta med i samtalen mellan ungdomarna och Lennart, när ungdomarna är under 18 år är deras medverkan obligatorisk. Bäst resultat blir det när många goda krafter samverkar och hjälps åt med att stärka motivationen hos individen. Ofta tar det tid att hitta rätt och vägen har som regel både upp- och nerförsbackar.
  – Mest frustrerande är när någon som kommit en bit på väg faller tillbaka, men då gäller det att ta nya tag. Jag ger aldrig upp på någon, säger han.

Ett meningsfullt jobb

En bra dag på jobbet består av möten som blir av och som börjar ge resultat. När någon som varit låg en tid dyker upp med god energi och formulerar en framtidstanke. I de stunderna känner Lennart att han har ett otroligt meningsfullt jobb.
  – För att inte tala om när någon hör av sig efteråt för att tala om att jag var den som stod kvar och att det var min push som gjorde skillnad. Då vet jag att jag är på rätt plats. 

Kontakter

Publicerad
20 augusti 2020
Senast uppdaterad
20 augusti 2020
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret