Tills vidare råder bevattningsförbud för det kommunala vattnet i Östhammar, Öregrund, Gimo, Gräsö, Hargshamn och Hökhuvud. Läs mer på Gästrike Vattens hemsida
Hemtjänst är till för dig som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma.
Ansvarig biståndshandläggare
Biståndshandläggarna jobbar i olika team därför kan det skilja sig åt vem som kontaktar dig, beroende på situation. Är du i ditt hem och gjort en ansökan finns det en ansvarig biståndshandläggare som ansvarar för alla kunder på den orten.
Snabb planering vid utskrivning från sjukhus
Skulle du befinna dig på sjukhus och behöver en snabb planering för att kunna komma hem och få hjälp direkt är det en biståndshandläggare som enbart jobbar med utskrivningsplaneringar i kommunen som kommer kontakta dig. Efter utskrivning följs alltid insatser upp av ansvarig biståndshandläggare när du är i hemmet.
Samverkan mellan biståndshandläggare för bästa stöd
Oavsett vilken situation du befinner dig i när du kommer i kontakt med oss finns vid behov en samverkan mellan biståndshandläggarna för att du ska få bästa hjälpen när du behöver den.
2. Vad kan du få hjälp med?
Vad du kan få hjälp med beror på vad just du behöver och kan till exempel vara:
Trygghetslarm
Serviceinsatser som städ, tvätt och inköp
Hjälp att iordningställa måltider och sällskap vid måltider
Personlig omvårdnad som klädsel, hygien och förflyttningar
Det görs alltid en individuell bedömning i varje ansökan.
Planering tillsammans med hemtjänsten
Planerandet av dina beviljade insatser gör du tillsammans med hemtjänsten och ni gör en genomförandeplan för dig och dina insatser.
Hemtjänsten kan inte representera dig om du vill/behöver förändra dina insatser, utan du behöver kontakta biståndshandläggare direkt. De kan vara dig behjälplig om du har svårigheter att komma i kontakt med oss att meddela oss om att behov finns av kontakt.
Ge dina synpunkter
Har du beröm eller kritik på utförandet av insatserna kontaktar du ansvarig enhetschef för vald hemtjänst. Har du beröm eller kritik gällande myndighet, Enheten för äldre och bistånd, kontaktar du ansvarig enhetschef. Du kan även lämna in en skriftlig synpunkt blanketten, se nedan länk.
Avgiften för hemtjänst är 470 kr per timme och avgiften ingår i maxtaxan som är 2 642 kr per månad för år 2025. Avgiften baseras på ditt hushålls totala bruttoinkomst inklusive bostadstillägg minus skatt, bostadskostnader och förbehållsbelopp.
Avgiftsbeslut
När avgiften är uträknad får du ett skriftligt beslut. Anser du att avgiften är felaktig ska du kontakta avgiftshandläggaren. Om dina inkomster eller utgifter ändras ska du meddela det till kommunen.
Betala via autogiro
Betalning kan göras via autogiro, vilket innebär att pengarna dras automatiskt från ditt konto. Kontakta avgiftshandläggare för autogiroblankett. Se mer om avgifter i länkarna nedan.
5. Hur lång tid tar det innan jag får mitt beslut?
Utredning och beslut
Biståndshandläggaren utreder din ansökan utifrån ditt behov och beslutar om du har rätt till insatser eller inte. Handläggningen sker skyndsamt och i turordning. Tänk på att om din ansökan saknar nödvändig information kan det innebära en längre handläggningstid. När utredningen är klar får du en kopia på beslutet i din brevlåda.
Tidsbegränsade insatser och uppföljning
Det flesta insatser är tidsbegränsade, allt från några månader till ett år, och handläggare kommer kontakta dig för uppföljning innan beslutstiden löper ut. Förändras ditt behov under beslutsperioden, du kanske behöver mer hjälp eller inte behöver hjälpen alls längre, då kontaktar du bara biståndshandläggare via Östhammar Direkt 0173-86 000.
Vid ändrade behov
Gäller det pågående ärenden rekommenderar vi att ni ringer via Östhammar Direkt, så ringer ansvarig handläggare upp så snart som möjligt, inom 48h. Är inte ansvarig handläggare i tjänst ringer alltid en kollega upp.
Frågor och råd
Har du generella frågor eller vill få generella råd kan du förutom att ringa via Östhammar Direkt även ringa Enheten för äldre och bistånds mottagningstelefon 0173-86 459, eller mejla till bistandsenheten@osthammar.se.
Mottagningstelefonen är öppen 2 timmar/dag. Övrig tid, ring Östhammars Direkt på telefon 0173-860 00
6. Välj utförare av din hemtjänst
Du som har fått ett beslut om hemtjänst har möjlighet att välja vem som ska utföra dina hemtjänstinsatser. Detta gäller tyvärr bara på vissa orter i kommunen. Se nedan.
Om du får ett avslag på din ansökan har du rätt att överklaga ditt beslut. Överklagan måste du göra skriftligen inom tre veckor från att du har fått ditt beslut. I samband med ditt beslut får du information om hur ska göra om du vill överklaga. För mer information kan du kontakta biståndshandläggare.
Känner du till en äldre person eller en person med en fysisk och/eller psykiskt funktionsnedsättning som riskerar att fara illa? Då kan du anmäla din oro via Östhammar Direkt eller till handläggare på Enheten äldre och bistånd, Enheten Socialpsykiatri eller Enheten för funktionsnedsättning. Vill du vara anonym går det givetvis bra, men tänk då på att inte berätta vad du heter.
Så går en anmälan till
Din anmälan följs upp av en handläggare som kontaktar den person som anmälan gäller för att bedöma situationen och för att informera om vilken hjälp kommunen kan erbjuda. Observera att om personen inte vill ha någon hjälp så kan vi inte agera. Det beror på att både socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) är frivillighetslagar.
När ska du kontakta sjukvården istället?
Om din anmälan handlar om medicinska frågor och vårdinsatser som nedsatt allmäntillstånd, försämrad hälsa, behov av hjälp med läkemedel eller liknande så är det sjukvården som ska kontaktas.
För att göra en anmälan kontakta handläggare via Östhammar direkt, 0173-86 000 eller mejla osthammardirekt@osthammar.se