Gå till innehållet

Kostnadsfri rådgivning gav hjälp att hitta rätt stöd

Nu får du som företagare i Östhammars kommun möjlighet till kostnadsfri rådgivning. Syftet med stödet är att du ska få hjälp att söka rätt stöd från de stora åtgärdsprogram som regeringen presenterat. En av de som använt sig av rådgivningen är Lovisa Sjökvist, VD för Boka Uppland AB.

Lovisa

Boka Uppland är ett bokningsbolag som arrangerar gruppresor för seniorer i Uppland med omnejd.

Företaget samarbetar med över 300 aktörer runtom i Roslagen och hanterar all bokningskontakt, sätter ihop dags- och reseprogram för grupper. Målgruppen för resorna är seniorföreningar och när restriktionerna för att hindra smittspridning av Corona började komma så blev effekterna genast kännbara.

- På några dagar var i princip alla våra uppdrag avbokade. Vi har de allra flesta resorna under våren och sommaren och lever på säsongens intäkter tills resorna tar fart igen. Därför fanns det ingen stor buffert att ta av när avbokningarna började trilla in eftersom vi investerat i nytt material och en ny hemsida under året. Hade detta skett under hösten så hade vi kunnat agera på ett annat sätt, men nu förstod jag ganska snabbt att det här inte skulle gå, säger Lovisa. 

Lovisa började snabbt läsa på om de olika stöd och möjligheter som fanns för företag och kom ganska omgående i kontakt med Jörgen Lönnies på SKB Näringslivsutveckling AB Som tipsade om den kostnadsfria rådgivningen som tagits fram i samarbete med Östhammars kommun för att hjälpa företagare att få kunskap om vilka stöd som finns. Inför sitt första rådgivningstillfälle lade Lovisa tid på att läsa på om de olika alternativen och stödpaketen och samlade på sig frågor och funderingar att ta upp med rådgivaren Johan.

- Jag hade många frågor med mig till rådgivningen. Bör jag ta ett lån via Almi? Vilka risker finns? Om jag går i konkurs, kan jag bli personligt återbetalningsskyldig då? Hur ser villkoren ut? Det var jätteskönt att få lyfta frågorna med en person som har kunskap om de olika stöden och som samtidigt kan se på min verksamhet med pigga ögon. Det är lätt att stirra sig blind på sin egen verksamhet, säger Lovisa.

Det första rådgivningstillfället varade en dryg timme och Lovisa fick tillsammans med rådgivaren Johan titta närmare på de olika alternativen och med hans hjälp få en större kunskap om vad som kunde passa för just hennes företag och vad hon kunde välja bort.

- Jag tror att det är viktigt att du som företagare kommer påläst och förberedd till rådgivningen. Det är ett ansvar att vara företagare och om du hoppas att någon annan ska lösa dina problem så kommer du att bli besviken. Läs på och ha en idé om vad du tror kan passa ditt företag och använd rådgivarens kompetens och erfarenhet för att hitta rätt lösningar för just dig, säger Lovisa.

För Lovisa blev ett vikariat i vården räddningen när bokningarna i det egna företaget försvann. Nu ser hon fram emot att få återuppta verksamheten när krisen lagt sig och myndigheterna lättat på restriktionerna.

Här kan du läsa mer om den kostnadsfria rådgivningen

Publicerad
4 maj 2020
Senast uppdaterad
4 maj 2020