Gå till innehållet

Östhammars kommuns handlingsplan för ett bättre företagsklimat

Arbetet med att aktivt utveckla företagsklimatet tog sin början på 90-talet, då genom Östhammars kommuns kommunala näringslivsbolag (ÖNAB). Under denna tid handlade arbetet mycket om att locka företag till kommunen för att säkra arbetstillfällen, bland annat genom etableringsservice till företag och rådgivning till den som ville starta eget.

Svenskt Näringslivs mätningar av företagsklimatet fanns redan då, i form av en nationell mätning där enkätsvar samlades in från medlemsföretagen.

Näringslivsbolaget avvecklades under andra halvan av 00-talet och istället bildades en näringslivsutvecklingsfunktion direkt underställd kommunchefen. Strax därefter inleddes ett internt arbete i kommunen – delvis inspirerat av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL, numera SKR) med temat ”service”. En rad insatser sjösattes under inledningen av 2010-talet för att möta det befintliga näringslivets behov av goda kontakter, bra information och nära samarbete – på ett nytt sätt.

 

  • Tjänstepersoner utbildades i förenklingsarbete
  • Kommunala chefer genomförde företagsbesök
  • Företagsföreningarna erbjöds stöd
  • Kompetensutvecklingsinsatser riktades till småföretag
  • Frukostmöten för företagare tog form
  • Kommunikationen mot företag förstärktes
  • Entreprenöriellt lärande infördes i skolan

 

Nu började också företagsklimatarbetet handla mindre om arbetstillfällen och mer om image och attraktivitet. Ett tillitsfullt samarbete mellan privat näringsliv och offentliga aktörer är en förutsättning för att klara framtida utmaningar som kompetensförsörjning och finansiering av välfärden.

Rankingutveckling_artikel2

Efter många år långt ner i Svenskt Näringslivs Företagsklimatranking under 90-talet och 00-talet klättrade Östhammar upp till plats 154 som bäst 2014. Därefter har samma ranking gett kommunen underkänt år efter år.

Arbetet med företagsklimat i kommunen idag

Östhammars kommun genomför nu en omorganisation med syfte att flytta resurser till det som beskrivs som den kommunala kärnverksamheten genom ökad effektivitet, stärkt kvalitet i kommunens arbete och genom att åstadkomma en mer medskapande och samverkansorienterad organisation. Konkret övergår tjänstemannaorganisationen från flera olika förvaltningar till en gemensam förvaltning, vilket bl.a. ska kunna bidra till att kommunen agerar på ett mer samordnat sätt.

För två år sedan genomfördes en mindre omorganisation där den myndighetsutövande verksamheten, som utövades av bygg- och miljöförvaltningen, och den näringslivsfrämjande verksamheten, som bedrevs av kommunledningsförvaltningen, sammanfördes till den gemensamma Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Företagarna har senaste åren vittnat om att kommunens uttalade intentioner inte återspeglat sig i handling och i de vardagliga mötena. Det har handlat om att företagarnas förväntningar på kommunens vägledning/information, kompetens i mötet/handläggning samt effektivitet. De omorganisationer som gjorts de senaste två åren är båda ett steg i att förbättra just detta.

Bild2_artikel2

NKI-mätningen är en enkät som går ut till de företag som möter kommunens myndighetsutövning. Där betygsätts mötet och handläggningen utifrån företagarens upplevelse av informationen från kommunen, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Upplevelsen av bemötande och rättssäkerhet har genom åren uppfattats mer positivt av de som varit i kontakt med kommunen är t.ex. information och effektivitet.

2018 deltog Östhammars kommun i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram för ett bättre företagsklimat. Det utmynnade bl.a. i ett antal nya insatser i den gemensamma handlingsplan för ett bättre företagsklimat, som tidigare tagits fram av det lokala näringslivet tillsammans med politiker och tjänstemän i kommunen.

Förutsättningarna för att fullt ut kunna genomföra de insatser som finns i handlingsplanen förbättras i en organisation där kommunens ärendehantering utförs samordnat. Ofta har ett företag kontakt med mer än en (1) del av den kommunala förvaltningen och då förväntar sig företagaren att kommunen är tydligare och effektivare i handläggningen.

Under 2019 sjösattes alltså första steget i att organisera det kommunala arbetet på ett tydligare sätt utifrån kundens behov för att underlätta förenklingsarbetet. Nästa steg i detta arbete tas under 2021 då ytterligare förenklingsinsatser sätts i verket. Mer om det i vår tredje och sista artikel kring kommunens arbete med att stärka företagsklimatet.

 Bild3_artikel3

De senaste resultatet visar att företagskunderna är avsevärt mer nöjda med sin kontakt med kommunen jämfört med 2018 och 2019. NKI på aggregerad nivå har förflyttats från låga sextio till låga sjuttio. Men vi är inte nöjda med detta – det finns mycket kvar att göra och vi har ännu inte nått det mål våra politiker satt upp.

Publicerad
22 januari 2021
Senast uppdaterad
22 januari 2021
Ansvarig organisation
Samhällsbyggnadskontoret