Gå till innehållet

Kriskommunikation

1. Informationskanaler

Vid en kris kan du använda dessa kanaler för att hämta information: 

  • Ring 113 13, det nationella informationsnumret. Du kan ringa 113 13 för att både få och lämna information om allvarliga kriser. Numret är tillgängligt dygnet runt årets alla dagar. 
  • www.krisinformation.se, sammanställer och förmedlar myndigheters information om till exempel elavbrott, extremt väder, naturolyckor och hot mot livsmedelsförsörjningen.

 

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

När det inträffar en stor olycka som myndigheterna behöver informera om, används utomhussirener som sänder ut signalen viktigt meddelande till allmänheten.

När du hör sirenerna, bör du söka mer information på ett av dessa sätt:

  • Ring telefonnummer 113 13, där du kan få information om vad som står på eller själv komma med upplysningar.
  • Besök webbsidan www.krisinformation.se
  • Gå in på text-tv – sidan 599.
  • Slå på radion och lyssna efter meddelanden.

 

Så låter larmet

Signalen hörs i 7 sekunder i taget med 14 sekunders tystnad emellan. När faran är över hörs en annan längre signal.

Signalerna provas 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december. Vid prov får du också information via radio.

På www.krisinformation.se kan du läsa mer om VMA